Læs mere fra Folkeskolens naturfagsrådgiver:
Opstartsideer til naturfagsundervisningen – part 1
Her kommer ideer, som kan bruges i de første timer af naturfagsundervisningen, når et nyt skoleår begynder på mandag. Mine eleverne skal arbejde med mindmaps og klassifikationer, først analog dernæst digitalt. Ideen kan bruges både i natur & teknologi, samt overbygningens 3 naturfag.
I næste uge begynder jeg med fire 7.klasser. To af klasserne har jeg selv haft på mellemtrinnet til natur & teknologi, de andre to klasser er idrætsklasser og eleverne kommer fra forskellige skoler.
Old school
Eleverne får udleveret et A4-hæfte, en plastikmappe og en elastikmappe. I min optik er der noter, som egner sig til at skrive i hæfter, og modeller som skal tegnes i hånden. Der er også artikler, tekster og modeller, som eleverne får udleveret. Derfor har de hæfter og mapper.
Mindmap
Vi begynder undervisningen med at samle op på, hvad vi kan huske og har lært i natur & teknologi.
· Eleverne skriver på deres eget mindmap i hæftet, hvad de kan huske fra n/t
· Eleverne snakker med deres sidemakker og kommer måske sammen i tanke om mere
· Fælles opsamling på tavlen med et stort mindmap
Klassifikation
Eleverne bliver introduceret til, hvad en klassifikation er, og hvordan den bruges i naturfagsundervisningen.
Vi laver en fælles klassifikation på tavlen af, hvad de tre naturfag i overbygningen indeholder. (se billedet i toppen af indlægget). Eleverne skriver/tegner klassifikationen i deres hæfter.
Overgang fra analog til digital
Eleverne skal nu bruge deres noter fra deres hæfter til at lave mindmaps og klassifikationer på deres pc’er.
På skoletube bruger de programmet Mindmeister. Her kan eleverne både lave mindmaps og klassifikationer.
Hvis du ikke har brugt Mindmeister, så tager det lige lidt tid at sætte sig ind i programmet. Mine eleverne synes, at programmet er intuitivt, og de er glade for at bruge det.
Overvejelser
Jeg lader eleverne begynde med at skrive i hæfterne, når de så skal i gang med det nye program på skoletube, så er stoffet velkendt, og kun programmet er nyt. Jeg bestræber mig på kun at introducere én ny ting ad gangen for eleverne.
Så hvis arbejdsmetoden fx er ny, så er stoffet kendt.
Næste blogindlæg ”opstartsideer til naturfagsundervisningen -part 2” kommer til at handle om, hvordan eleverne bliver præsenteret for de fire naturfagskompetencer.
God skolestart til alle
/ Mette