Et mindmap med emner fra n/t og en klassifikation med nogle af emnerne fra naturfag i overbygningen.

Opstartsideer til naturfagsundervisningen – part 1

Her kommer ideer, som kan bruges i de første timer af naturfagsundervisningen, når et nyt skoleår begynder på mandag. Mine eleverne skal arbejde med mindmaps og klassifikationer, først analog dernæst digitalt. Ideen kan bruges både i natur & teknologi, samt overbygningens 3 naturfag.

Offentliggjort Sidst opdateret

I næste uge begynder jeg med fire 7.klasser. To af klasserne har jeg selv haft på mellemtrinnet til natur & teknologi, de andre to klasser er idrætsklasser og eleverne kommer fra forskellige skoler. 

Old school

Eleverne får udleveret et A4-hæfte, en plastikmappe og en elastikmappe. I min optik er der noter, som egner sig til at skrive i hæfter, og modeller som skal tegnes i hånden. Der er også artikler, tekster og modeller, som eleverne får udleveret. Derfor har de hæfter og mapper.

Mindmap

Vi begynder undervisningen med at samle op på, hvad vi kan huske og har lært i natur & teknologi.

· Eleverne skriver på deres eget mindmap i hæftet, hvad de kan huske fra n/t

· Eleverne snakker med deres sidemakker og kommer måske sammen i tanke om mere

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
mettemellerup74@gmail.com

· Fælles opsamling på tavlen med et stort mindmap

Klassifikation

Eleverne bliver introduceret til, hvad en klassifikation er, og hvordan den bruges i naturfagsundervisningen.

Vi laver en fælles klassifikation på tavlen af, hvad de tre naturfag i overbygningen indeholder. (se billedet i toppen af indlægget). Eleverne skriver/tegner klassifikationen i deres hæfter.

Overgang fra analog til digital

Eleverne skal nu bruge deres noter fra deres hæfter til at lave mindmaps og klassifikationer på deres pc’er.

På skoletube bruger de programmet Mindmeister. Her kan eleverne både lave mindmaps og klassifikationer.

Hvis du ikke har brugt Mindmeister, så tager det lige lidt tid at sætte sig ind i programmet. Mine eleverne synes, at programmet er intuitivt, og de er glade for at bruge det.

Overvejelser

Jeg lader eleverne begynde med at skrive i hæfterne, når de så skal i gang med det nye program på skoletube, så er stoffet velkendt, og kun programmet er nyt. Jeg bestræber mig på kun at introducere én ny ting ad gangen for eleverne.

Så hvis arbejdsmetoden fx er ny, så er stoffet kendt.

Næste blogindlæg ”opstartsideer til naturfagsundervisningen -part 2” kommer til at handle om, hvordan eleverne bliver præsenteret for de fire naturfagskompetencer.

God skolestart til alle

/ Mette