Blog

På billedet ses en lille øvelse, hvor eleverne kan få en forståelse af, hvad brødtekst og modaliteterne kan i en tekst.

Hvornår bliver debatten om læsning i naturfag nuanceret?

I disse dage er læsning på alles læber i skoleverdenen. Nye dårlige læseresultater for danske elever i Pirls-undersøgelsen fylder på Folkeskole.dk, nyhederne og de sociale medier. Skolereformen og Corona fylder i debatten. I dette indlæg sætter jeg fokus på læsningen i naturfagene.

Publiceret Senest opdateret

Jeg fik kaffen galt i halsen, da jeg læste et interview på Folkeskolen.dk med Simon Skov Fougt. Her er hvad der stod:

“Ja, men det er også en dansklærers opgave at undervise i informerende tekster. Det vil selvfølgelig være skønt, hvis du kan få en naturfagslærer til at undervise i læsningen af naturfagstekster, men det gør de ikke. Det er sindssygt svært at læse fagtekster, fordi det kræver multimodal læsning, hvor eleverne skal kunne genkende de enkelte modaliteter og forstå samspillet mellem dem for at forstå tekstens samlede budskab”, siger han.”

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Så fik vi jo slået det fast – ingen naturfagslærere underviser deres elever i læsning!!!

Kære Simon

Jeg håber, at du læser med her. Så vil jeg prøve at give dig et lille indblik i, at der er naturfagslærere, som tager læsning meget seriøst.

De sidste 15 år, hvor jeg har været lærer, har naturfagenes sproglige registre været omdrejningspunktet for undervisningen på Sølystskolen. Jeg har holdt oplæg rundt om i Danmark og undervist kollegaer i, hvordan elever ”lære” at læse i naturfag. Og hvordan man bruger de sproglige kendetegn, som er til faget, f.eks. klassifikationer.

I interviewet skriver du følgende om multimodale tekster:

”Multimodale tekster er tekster, hvis mening udtrykkes på forskellige måder, altså ikke kun gennem brødtekst, men også for eksempel billeder, grafer med videre. Tilsammen udgør tekst og billede en betydning, som er større end hver enkelt modalitet for sig. Det stiller særlige krav til fortolkningen af multimodale tekster, forklarer han.”

På mange af landet skoler undervises lige netop i ovenstående udfordring. I et fag som geografi er dette alfa og omega at vide, da en stor del af tekstens oplysningerne gemmer sig i de forskellige modaliteter. Og JA det bliver der undervist i. Ikke på alle skoler, men der bliver undervist i multimodale tekster.

Plads til forbedring

Jeg er helt enig i, at der er plads til en masse forbedring i naturfagsundervisningen, når det handler om læsning, multimodaliteter, sproglige kendetegn og kommunikationskompetencen. Det gælder både på læreruddannelsen, i klasseværelserne og i eftervidereuddannelsen.

Vi skal tage et fælles ansvar i folkeskolen, så elever bliver kompetente læser i ALLE fag, og det er en FÆLLES opgave.

Lad os i fællesskab skabe en nuanceret debat om læsning, hvor ingen skal have kaffen galt i halsen.

Til sidst lige en lille invitation

Kære Simon Skov Fougt.

Hvis du læser mit indlæg, så er hermed en åben invitation til at se undervisning i naturfag med fokus på bl.a. læsning på Sølystskolen i Silkeborg. Har du spørgsmål eller udringer, så skriver du bare til mig

Venlig hilsen Mette Mellerup

Link til interview https://www.folkeskolen.dkS/folkeskolen-nr-09-2023-laesning/hvad-er-gaet-galt-med-laeseundervisningen/4716186