Læs mere fra bloggen: Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hvornår bliver debatten om læsning i naturfag nuanceret?
I disse dage er læsning på alles læber i skoleverdenen. Nye dårlige læseresultater for danske elever i Pirls-undersøgelsen fylder på Folkeskole.dk, nyhederne og de sociale medier. Skolereformen og Corona fylder i debatten. I dette indlæg sætter jeg fokus på læsningen i naturfagene.
Jeg fik kaffen galt i halsen, da jeg læste et interview på Folkeskolen.dk med Simon Skov Fougt. Her er hvad der stod:
“Ja, men det er også en dansklærers opgave at undervise i informerende tekster. Det vil selvfølgelig være skønt, hvis du kan få en naturfagslærer til at undervise i læsningen af naturfagstekster, men det gør de ikke. Det er sindssygt svært at læse fagtekster, fordi det kræver multimodal læsning, hvor eleverne skal kunne genkende de enkelte modaliteter og forstå samspillet mellem dem for at forstå tekstens samlede budskab”, siger han.”
Så fik vi jo slået det fast – ingen naturfagslærere underviser deres elever i læsning!!!
Kære Simon
Jeg håber, at du læser med her. Så vil jeg prøve at give dig et lille indblik i, at der er naturfagslærere, som tager læsning meget seriøst.
De sidste 15 år, hvor jeg har været lærer, har naturfagenes sproglige registre været omdrejningspunktet for undervisningen på Sølystskolen. Jeg har holdt oplæg rundt om i Danmark og undervist kollegaer i, hvordan elever ”lære” at læse i naturfag. Og hvordan man bruger de sproglige kendetegn, som er til faget, f.eks. klassifikationer.
I interviewet skriver du følgende om multimodale tekster:
”Multimodale tekster er tekster, hvis mening udtrykkes på forskellige måder, altså ikke kun gennem brødtekst, men også for eksempel billeder, grafer med videre. Tilsammen udgør tekst og billede en betydning, som er større end hver enkelt modalitet for sig. Det stiller særlige krav til fortolkningen af multimodale tekster, forklarer han.”
På mange af landet skoler undervises lige netop i ovenstående udfordring. I et fag som geografi er dette alfa og omega at vide, da en stor del af tekstens oplysningerne gemmer sig i de forskellige modaliteter. Og JA det bliver der undervist i. Ikke på alle skoler, men der bliver undervist i multimodale tekster.
Plads til forbedring
Jeg er helt enig i, at der er plads til en masse forbedring i naturfagsundervisningen, når det handler om læsning, multimodaliteter, sproglige kendetegn og kommunikationskompetencen. Det gælder både på læreruddannelsen, i klasseværelserne og i eftervidereuddannelsen.
Vi skal tage et fælles ansvar i folkeskolen, så elever bliver kompetente læser i ALLE fag, og det er en FÆLLES opgave.
Lad os i fællesskab skabe en nuanceret debat om læsning, hvor ingen skal have kaffen galt i halsen.
Til sidst lige en lille invitation
Kære Simon Skov Fougt. Hvis du læser mit indlæg, så er hermed en åben invitation til at
se undervisning i naturfag med fokus på bl.a. læsning på Sølystskolen i Silkeborg. Har du spørgsmål eller udringer, så skriver du bare til mig Venlig hilsen Mette Mellerup
Link til interview https://www.folkeskolen.dkS/folkeskolen-nr-09-2023-laesning/hvad-er-gaet-galt-med-laeseundervisningen/4716186