Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Spillepladen til spillet "Verden rundt"

Har du afprøvet elevproducerede spil i naturfagsundervisningen som evaluering?

Både på 6. årgang i natur og teknologi og 9.årgang i naturfag har vi i den sidste tid haft vores elever til at producere spil omhandlende forskellige emner i naturfag. Spillet var stilladseret og eleverne kendte til kravene. Selve spillene havde en stor grad af frihed, hvilket kom til udtryk i stor diversitet i spillene. En suveræn opgave, hvor eleverne udviste et forrygende arrangement.

Offentliggjort Sidst opdateret
Spillet om universet

Hvis du tænker, at de sidste uger skal bruges lidt anderledes end ellers, så kommer her en afprøvet og ”nem-at-gå-til” opgave.

Prøv at lade dine elever udvikle spil til forskellige emner i naturfagene.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

6.årgang

I vores to 6.klasser er vi i gang med et forløb om ”det gode liv”. Det handler om mad, søvn, skole, venskaber, familie og trivsel. Her har eleverne produceret vidt forskellige spil. Alt fra en slags ”fisk” kortspil, hvor kortene ikke er tale om forskellige bestanddele fra maden fx kulhydrater og proteiner - til klassiske brætspil a la ludo eller klassiske spørgsmålsspil.

Fælles for spillene er, at de er produceret med arrangement og elevernes ny tilegnet viden skinner igennem i spillene.

Nu er eleverne i gang med at spille hinandens spil, og det er en fornøjelse at sidde og iagttage dem imens de spiller og bagefter kommer med feedback til hinanden om spillene.

9.årgang

På 9.årgang var der frit valg i vores naturfagspensum til at finde et emne, som skulle være omdrejningspunktet for deres spil. Her er der produceret spil om rummet, flag og hovedstæder, grundstoffer, klassifikation af dyr samt klassiske spørgsmålsspil med forskellige kategorier. De sidste lektioner har eleverne brugt på at spille hinandens spil.

Timer med højt humør, glæde og naturfag – i et lidt nyt perspektiv.

Hvis man vil, så kan eleverne selv printe brikker i 3D printeren, hvis man vil have denne dimension med i opgaven.

Intro og krav til spillene fra Meebook

Kære 9.a og 9.b

I uge 14 skal der produceres naturfaglige spil i grupper.

Man kan vælge et emne fx. kroppen, rummet, lande eller andet ELLER I kan vælge at blande emnerne. Det kan også være et spil med forskellige kategorier eller bevægelse.

Det er kun fantasien der sætter grænser :0)

Spil med grundstoffer
Spil om lande og hovedstæder










  • KRAV TIL JERES SPIL :0)
  • Spillet skal være i en æske / kasse
  • Der skal være spilleregler til spillet
  • Der skal være en lamineret spilleplade (som kan være i kassen)
  • Det skal være naturfagligt
  • Spillet skal kunne spilles af mindst 4 spillere

Håber at denne ide kan bruges i din undervisning og at eleverne bliver vilde med at producere spil og spille hinandens spil.