Blog

Mørke tider for folkeskolen.

Hvor meget kan folkeskolen udsultes?

Budgetændringer, besparelser, effektivisering, mellemformer, inklusion, skævvridningspulje, gennemsnitslønninger, lønsats, tildelingsmodel, millioner, fyringer, budgetår, kommunalt budgetforlig, byrådet, håbløshed …

Publiceret Senest opdateret

Kære Mattias Tesfaye, politiske ordfører, lokalpolitikere og DLF

Ordene i underrubrikken er fra mine noter til sidste uges MED-møde. Jeg ved ikke, om jeg skal græde eller grine, om jeg skal kæmpe eller forlade folkeskolen. Håbløsheden løber i mine blodårer, og jeg ligger vågen om natten. 

Fra politisk hold tales der om praksisfaglighed, skole-virksomhedssamarbejde, varieret undervisning og verdens bedste folkeskole. 

Nu står vi igen, igen, igen i en situation, hvor avisernes overskrifter er fyldt med nyheder fra forskellige kommuner, der skal fyre lærere, fordi der skal spares.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Vores børn og unge i folkeskolen har fortjent så meget bedre end den folkeskole, de bliver budt nu og i de kommende år. De medarbejdere, som er en del af folkeskolen, har brug for ordentlige arbejdsbetingelser i deres daglige arbejde.

Jeg ved ikke, hvem der hjælper folkeskolen i disse år? Men undervisningsministeren eller DLF – I må forstå alvoren og agere hurtigt. 

Energien og overskuddet til at kæmpe for folkeskolen er for mit eget vedkommende ved at være væk. Jeg kan forlade folkeskolen og finde et andet job. Nogle eleverne kan forlade folkeskolen og flygte til privatskoler, men ikke alle har den mulighed. 

Og hvor er vi henne som land, hvis vi har en folkeskole, som er helt udsultet? Viden er vores råstof – fællesskab og trivsel i skoletiden er vores kulturarv.

Der er interessante projekter (ofte med økonomisk støtte fra fonde), lærerig undervisning, trivsel, bevægelse – medarbejdere og elevtilfredshed rundt på mange af landets skoler, MEN hverdagen er sparet hel i bund. I de kommende budgetforlig er der så store summer på spil, at det eneste sted disse beløb kan findes, er på lønninger.

Jeg er bekymret, modløs og fortvivlet overfor folkeskolens fremtid – det har jeg været før i mit lærervirke, men ikke i den grad som jeg er nu.

Så kære Mattias, politiske ordfører, lokalpolitikere og DLF – det handler om at få en udsultet folkeskole tilbage på sporet. Ikke engang i fremtiden, men i dette budgetår.

Venlig hilsen Mette