Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Hvad vælger dine elever efter 9.klasse?

Sendes det samme antal elever til ungdomsuddannelser med fokus på naturfag efter sommerferien? Kan de gymnasiale uddannelseslinjer med naturfag mærke skoleår med corona? Sammen med corona har jeg fejlet – vores 9.årgang med næsten 100 elever har fravalgt naturfag i deres videre uddannelsesforløb. Jeg spørg mig selv igen og igen - HVORFOR?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I år sender min makker og jeg fire flyveklare 9.klasser afsted fra folkeskolen. Det gjorde vi også for tre og seks år siden. På de to foregående årgange sendte vi en relativ stor procentdel på gymnasiet, hvor de valgte linjer med fokus på naturfag. De havde eller har biologi, kemi, fysik, biokemi og matematik, gerne på A-niveau. De er dygtige og mest af alt interesseret i naturfagenes verden. Jeg har stadig kontakt til en del af disse skønne unge mennesker. Vores ældste søn har gået i klasse med mine gamle elever. Nu går vores mellemste datter i 2.g, ligeledes med elever jeg har haft til naturfag i folkeskolen. Så de unge mennesker kommer nu, som venner i huset. De har en entusiasme for naturfag, og en del af dem skal videre i uddannelsessystemet ad en naturfaglig vej. Det bliver jeg glad og stolt over. 

På vores nuværende 9.årgang er der få, som har valgt en ungdomsuddannelse med fokus på naturfag. Jeg spørg mig selv – igen og igen / hvorfor?

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Er de dygtige? Ja 

Er de arrangeret i naturfag? Nej

Ser de en fremtid, hvor de uddannelsesmæssigt vælger naturfag? Nej

Tror de på deres egne evner i naturfag? Nej 

Jeg er med på at årgange er forskellige, men det er alligevel signifikant med dette massive fravalg af naturfag på vores nuværende årgang. 

Hvad skyldes fravalgt af de naturfaglige ungdomsuddannelser?

Undervisning, der har være præget af hjemsendelse og online undervisning, manglende undersøgelsesbaseret undervisning, manglende motivation hos lærerene eller måske ingen eksamen. Den mundtlige tværfaglige eksamen og tiden fra den 1. april er en øjenåbner for de fleste elever. De oplever, hvor cool fagene er, hvordan de kan spille sammen og mest af alt, hvor dygtige de selv er. 

Vi valgte ikke at lave en form for prøveeksamen for vores elever, da det fra politiskside blev besluttet, at eleverne ikke skulle til naturfagseksamen igen i år. Var dette en rigtig beslutning – af os / af politikkerne? Blev eleverne skoldet i vores beslutning? Bliver det et samfundsmæssigt problem på sigt, at der mangler naturfagsinteresserede fra corona-årgangene?

Nu er dette jo kun et udpluk af cirka 100 elever ud af en hel 9.årgang. Jeg håber, at dette billede kun er at finde hos os. Som land vil det være en katastrofe, hvis billedet er genkendeligt på andre skoler.