Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hvad vælger dine elever efter 9.klasse?
Sendes det samme antal elever til ungdomsuddannelser med fokus på naturfag efter sommerferien? Kan de gymnasiale uddannelseslinjer med naturfag mærke skoleår med corona? Sammen med corona har jeg fejlet – vores 9.årgang med næsten 100 elever har fravalgt naturfag i deres videre uddannelsesforløb. Jeg spørg mig selv igen og igen - HVORFOR?
I år sender min makker og jeg fire flyveklare 9.klasser afsted fra folkeskolen. Det gjorde vi også for tre og seks år siden. På de to foregående årgange sendte vi en relativ stor procentdel på gymnasiet, hvor de valgte linjer med fokus på naturfag. De havde eller har biologi, kemi, fysik, biokemi og matematik, gerne på A-niveau. De er dygtige og mest af alt interesseret i naturfagenes verden. Jeg har stadig kontakt til en del af disse skønne unge mennesker. Vores ældste søn har gået i klasse med mine gamle elever. Nu går vores mellemste datter i 2.g, ligeledes med elever jeg har haft til naturfag i folkeskolen. Så de unge mennesker kommer nu, som venner i huset. De har en entusiasme for naturfag, og en del af dem skal videre i uddannelsessystemet ad en naturfaglig vej. Det bliver jeg glad og stolt over.
På vores nuværende 9.årgang er der få, som har valgt en ungdomsuddannelse med fokus på naturfag. Jeg spørg mig selv – igen og igen / hvorfor?
Er de dygtige? Ja
Er de arrangeret i naturfag? Nej
Ser de en fremtid, hvor de uddannelsesmæssigt vælger naturfag? Nej
Tror de på deres egne evner i naturfag? Nej
Jeg er med på at årgange er forskellige, men det er alligevel signifikant med dette massive fravalg af naturfag på vores nuværende årgang.
Hvad skyldes fravalgt af de naturfaglige ungdomsuddannelser?
Undervisning, der har være præget af hjemsendelse og online undervisning, manglende undersøgelsesbaseret undervisning, manglende motivation hos lærerene eller måske ingen eksamen. Den mundtlige tværfaglige eksamen og tiden fra den 1. april er en øjenåbner for de fleste elever. De oplever, hvor cool fagene er, hvordan de kan spille sammen og mest af alt, hvor dygtige de selv er.
Vi valgte ikke at lave en form for prøveeksamen for vores elever, da det fra politiskside blev besluttet, at eleverne ikke skulle til naturfagseksamen igen i år. Var dette en rigtig beslutning – af os / af politikkerne? Blev eleverne skoldet i vores beslutning? Bliver det et samfundsmæssigt problem på sigt, at der mangler naturfagsinteresserede fra corona-årgangene?
Nu er dette jo kun et udpluk af cirka 100 elever ud af en hel 9.årgang. Jeg håber, at dette billede kun er at finde hos os. Som land vil det være en katastrofe, hvis billedet er genkendeligt på andre skoler.