Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Det muliges kunst – nødundervisning, IGEN

Hvad fyldes lektionerne med? Hvor lang er skoledagene? Driller teknikken? Er alle elever på – online? Er der normal undervisning eller nødundervisning? Hvad er en god dag i hjemmeskolen for eleverne?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spørgsmålene er mange – svarene er mangfoldige. 

Jeg kan fortælle om min nødundervisning – som er i en 6.klasse.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Dagens program: 

Godmorgen på teams og intro til dagen. Vi begyndte dagen med læsebånd i 30 minutter og skrivning af læseseddel. Dernæst 30 minutter matematik. Eleverne er logget på, men har ikke kamera og mikrofon tændt imens de læser og regner. Jeg er på online, så de kan spørge og få hjælp. Så er der pause i 15 minutter.

Byggeopgave:

Nu er jeg jo primært natur & teknologi lærer for disse poder, så vi skulle naturligvis bygge. Vi sprang over skitserne i dag, men opgaven lød ganske simpelt:

Byg det højeste tårn 

Regler til opgaven:

  • Tårnet skal bygges på dit værelse
  • Tårnet skal stå på gulvet og må IKKE læne sig op ad væggen
  • Møbler fx stol, reol, seng må IKKE bruges
  • Man må kun brug en af hver ting, dvs. du må ikke bruge en stak med bøger
  • Tidsramme: 30 minutter

Afslutningsvis: Ta´ et billede af dit tårn, skriv alle tingene det er bygget af samt højden på tårnet i vores ”corona-padlet”. 

Det endte med at tage lidt mere end 30 minutter. Eleverne var vildt arrangeret og havde deres kamera tændte under byggeprocessen. En fryd at se deres opfindsomhed. Højeste tårn blev 248cm. 

Pause 

”Aldrig sur – ud på tur” 

Eleverne blev sendt ud i deres nærområde for at tage billeder. Opgaven lød på 10 forskellige ting, som de skulle finde. De blev opfordret til at tage deres hund, små søskende eller hinanden med på tur. De var ude over en time. 

Da de kom tilbage, satte de deres billeder i ”corona-padletten”. De havde dejlig røde kinder og deres ansigter var fyldt med smil. 

Evaluering på dagen 

Da dagen var ved at være færdig, skulle de evaluere dagen i chatten. Det havde været en god dag, FORDI de havde været kreative og været ude.

Med dette in mente er dagens program til i morgen korrigeret – så i stedet for fremlæggelser om Islam, skal eleverne nu ud at gå strava-art. De kan vælge symboler eller fagbegreber fra Islam. 

Fredagens program er endnu ikke planlagt, men vi skal helt sikkert ud. Hvis du har gode ideer, så skriv dem gerne i kommentarerne. 

Hæng i – måske ved at lade eleverne hænge ude :0)

PS: teknikken drillede kun lidt hos os i dag, skoledagen var lidt kortere, alle elever kom på online, undervisningen havde karakter af nødundervisning, men eleverne nød den, og alle gav udtryk for en god dag i hjemmeskolen.