Blog

En spændt naturfagslærer, som venter på den nye undervisningsminister.

Kære undervisningsminister

Tillykke med valget! Når dronningerunden er afsluttet og lykønskningerne er over, så skal du trække i arbejdstøjet. Aldrig har vi haft mere brug for DIG. Dine beslutninger bliver betydningsbærende for Danmarks børn og unge. Dine ideer og love bliver signifikante for landets fremtid.

Publiceret Senest opdateret

Embedsfolk, rygklappere, oppositionen, KL, DLF og et hav af andre interessenter vil stå i kø for at rådgive, påvirke eller modarbejde dig i dit kommende erhverv.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Jeg vil også gerne give dig et par ord med på vejen. Da vi jo ikke kender hinanden personligt, får du lige en kort beskrivelse af mig. Mit navn er Mette Mellerup, jeg arbejder som naturfagslærer og vejleder på Sølystskolen i Silkeborg. Derudover læser jeg en erhvervskandidat på KU i STEM og jeg ELSKER naturfag. Hele min ageren som lærer, studerende, vejleder og blogger bruger jeg på undervisning i naturfag og tale naturfagenes sag i den offentlige debat. Så jeg har en vis erfaring og viden på området. Derfor vil jeg gerne i kontakt med dig for at tale naturfagenes sag i folkeskolen i fremtiden.

Dog er jeg også realistisk – så vi mødes nok hverken til en snak over en kop kaffe eller i en undervisningssituation. Derfor vil jeg prøve at ridse ting op, som jeg inderligt håber, at du vil tage fat på i din tid som undervisningsminister – i forhold til naturfag.

Naturfaglig dannelse

Den naturfaglig dannelse er under pres. Danske skoleelever mister motivationen for naturfagene og deres nysgerrighed forsvinder stille og roligt op gennem uddannelsessystemet. En del af grundene kendes og du skal handle på dem NU. Denne udvikling skal vendes.

Teknologiforståelse & STEM

Dette er et hasteområde. Du SKAL tage stilling til spørgsmål som vedrører børn og unges mulighed for at blive klædt på til det samfund, de skal ud i. Ja der er mange fortolkninger, meninger og muligheder inden for både teknologiforståelsen og STEM. Men fordi vi venter, forsvinder denne udfordring ikke. Vi skylder den kommende generation, at ALLE bliver undervist i både teknologiforståelse og STEM.

Prøveformer

De sidste tre år har eleverne ikke været til prøver i naturfag. Der er et videnshul, som skal udfyldes inden sommerens prøver. Denne opgave skal løses nationalt.

Så skal de skriftlige prøver ses efter i sømmene – og hvem ved - måske opgives …

Samarbejde

Vores undervisning i naturfagene SKRIGER på samarbejde mellem naturfagslærerne. Dette finder sted på adskillige skoler, hvor fagteamtraditionen er stærk og CO-teaching er naturligt. Find ud af hvordan og hvorfor det funger og lad alle andre skoler få denne glæde.

Viden & (eftervidere)-uddannelse

Vidensmængden fra forskningen i naturfag er enorm. Forskningsresultater, ph.d.´er samt et hav af artikler, rapporter og tidsskrifter. Men hvordan kommer denne viden ud og gør en forskel på gulvet i faglokalet for den enkelte lærer?

Der skal investeres massivt i at få flere lærere uddannet og eftervidereuddannet i naturfag.

Fondenes rolle

Der skal en debat i gang om fondenes rolle i den danske naturfagsundervisning. Hvilken rolle må de spille? Og kan folkeskolen overhovedet undvære dem?

Dette skriv handler KUN om naturfag, da min viden er her.

Der er talstærke områder, som SKAL prioriteres HER & NU. Mistrivsel, inklusion, klassekoefficienter, manglende lærere, indeklima, arbejdsforhold, undervisningstimetal, længden på skoledagene, økonomi og sikkert et hav af flere problemstillinger. Jeg er sikker på, at der er ildsjæle, som kommer med deres betragtninger på disse områder.

Du SKAL i medierne og få den danske befolkning til at få tillid til, at lærerne er kompetente og uddannet til at undervise børn og unge. Du SKAL sørge for arbejdsro og få nedtonet den mængde af projekter som skylder ind over skolen – år efter år.

Jeg håber, at vi mødes en dag, og at jeg kan være behjælpelig med at skabe rammer for fremtidens naturfag. Håber, at mine kollegaer skriver kommentar til dette indlæg, så du også kan høre deres gode ideer til naturfagene.

Held & lykke med jobbet som undervisningsminister. Og husk at børnene er fremtiden!

Kærlig hilsen Mette