Elevernes opstart på vores fælles Padlet.

Aktuelt undervisningsforløb med fokus på naturvidenskabens nyhed fra 2023

I disse dage fyldes undervisningen med nytårstaler fra Dronningen, statsministeren og børnenes nytårstale. Der lyttes, debatteres, skrives og læses. Her er et bud på 2023 fra naturvidenskaben, og hvordan den kan omsættes til undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

TV2 news har bragt en artikel der hedder ”Her er 10 af de bedste nyheder i det ellers så dystre 2023” 

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at dele sine refleksioner i indlæg, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Jeg har brugt denne artikel, som udgangspunkt for den første undervisning i 2024 på 8.årgang. I artiklen er 10 nyheder fra 2023, og de har alle udgangspunkt i naturfagene. En måde, at vise betydningen af naturvidenskaben og få aktualitet ind i undervisningen.

Undervisningen er opbygget på følgende måde:

Eleverne introduceres til dagens undervisning og undervisningen i de kommende timer.

Jeg viser dem artiklen på smartboard, og vi snakker om, hvad ordet dyster betyder. Jeg scroller ned over artiklen og læser alle overskrifterne på de 10 nyheder højt for eleverne.

Herefter snakker vi om, hvad der er fælles for nyhedernes overskrifter. Der nævnes i flæng naturfag, opfindsomhed, FN´s verdensmål og en enkelt siger, at der er håb for fremtiden.

Eleverne læser artiklen sammen med deres sidemakker, skriver notater og 3-kolonne notater til ord, som de ikke forstår. Så trækker vi lod mellem nyhederne, og de får i grupper/makkerpar tildelt hver deres nyhed, som de skal fordybe sig i.

I en fælles padlet skriver de viden, fagbegreber og sætter billeder ind til deres nyhed. Der er også spørgsmål af en lidt anden karakter, som skal besvares og indsættes i padlet.

Til sidst fremlægger de deres nyhed og svar på spørgsmålene til deres klassekammerater.

 

Opgaverne fra forløbet:

Link til artikel: https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-12-06-her-er-ti-af-de-bedste-nyheder-i-det-ellers-saa-dystre-2023

 

Opgave 1

  • Læs artiklen - gerne sammen med din sidemakker
  • Skriv noter til hver af nyhederne
  • Slå ord og begreber op - hvis du ikke forstår dem
  • Eleverne bliver sat i grupper, og hver gruppe får hver deres nyhed.

Opgave 2

  • I skal finde mere viden om den artikel, som I får tildelt
  • Skriv alt viden ind i padlet - sæt gerne billeder ind
  • Skriv 15 naturfagligbegreber til jeres nyhed i en boks under jeres nyhed i padlet
  • Vi laver det i en fælles padlet, og artiklen bliver opgivet til eksamen 

Opgave 3

  • Hvordan hænger denne artikel sammen med naturfag i folkeskolen?
  • Hvordan hænger nyhederne sammen med FN´s verdensmål?
  • Hvilke uddannelser er i spil i denne artikel?
  • Hvilken nyhed synes I bedst om - hvorfor?

Opgave 4

  • Hver gruppe præsenterer deres nyhed og svar på spørgsmål

 

Vi er gået i gang med denne opgave i dag og til dem af jer, der går i gang med forløbet, er det min erfaring fra opstarten af forløbet, at det tager dem LANG tid at læse teksten. Der er meget, som skal undersøges og spørges om for at forstå artiklen.

Eleverne arbejdede med hver deres nyhed og opgaverne fra 8.15 til 10.45 – uden brok og med motivation samt gå-på-mod.

God nytår / Mette