Blog

Der skal arbejdes hurtigt på ministerkontoret - ligesom på skolerne...

Kære Mattias Tesfaye

Aldrig har vi haft mere brug for DIG. Dine beslutninger bliver betydningsbærende for Danmarks børn og unge. Dine ideer og love bliver signifikante for landets fremtid. Og vi har brug for at du - ligesom os- arbejder hurtigt, meget hurtigt.

Publiceret Senest opdateret

Du har modtaget et åbent brev fra Rikke, Christina, Maiken og Mikkel. Tilsammen repræsenterer de nogle af Danmarks store naturvidenskabelige giganter, nemlig Videnskabsklubben, LIFE, Naturvidenskabernes hus og ASTRA. De vil gerne have en ny naturvidenskabsstrategi. https://www.videnskabsklubben.dk/nyhed/debat-naturvidenskabsstrategi/

Brevet fik mig til at genlæse naturfagsstrategien https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/180313-national-naturvidenskabsstrategi.pdf

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Jeg er absolut ikke uenig med Rikke, Christian, Maiken og Mikkel. Vi har brug for en ny og mere jordnær naturfagsstrategi, som både tænker kort- og langsigtet.

Men hvad skal der fokus på? Det bliver vi nok aldrig helt enige om, for alt efter hvilke briller man ser naturfagsstrategien med, vil der være forskellige fokusområder.

For mig er det essentielt, at naturfagsstrategien rammer elever og lærere. At det ikke kun bliver et arbejdspapir på nogens skrivebord. At vi denne gang får en strategi, som gør en forskel både på en skole i indre København og skoler i udkantsdanmark.

Efter at have genlæst strategien reflekteret jeg over de 5 indsatsområder:

  • Styrket motivation og faglig fortælling
  • Fagligt og didaktisk endnu dygtigere lærere i naturvidenskaben
  • Kontinuerlig faglig fornyelse af naturvidenskabelige fag
  • Styrket talentudvikling og udnyttelse af nye teknologiske muligheder
  • Lokal prioritering, faglige netværk og samarbejde

Flotte og ambitiøse indsatsområder, men hvad ændrer det hos den enkelte elev og lærer?Vi har fået en superflot Naturfagenes ABC, men hvordan den bliver brugt på landsplan…?Af og til kan man læse om skoler, som har gang i talentudvikling, og naturfagsvejlederne har fået et årligt møde.

Men helt ærligt, hvor meget har naturfagsstrategien rykket ved naturfagene siden 2018?

Så Mattias, du står overfor en KÆMPE opgave, og jeg formoder, at du er ambitiøs nok til at invitere folk med til opgaven.

I det andet brev du modtog, stod der følgende:

”Men den gamle naturvidenskabsstrategi er forældet, udtænkt i en anden politisk virkelighed, og vi mangler en ny retning, hvis vores arbejde skal være så effektivt, som det har potentialet til.

Så kære Mattias Tesfaye: Giv os en ny naturvidenskabsstrategi. Sæt os i arbejde. Det er det, vi er her for. Og det er, ikke mindst, det, vores børn og unge – og samfund – har brug for.”

Jeg melder mig i koret til en ny naturfagsstrategi, hvor det er fundamentalt at strategien SKAL gøre en forskel for elever og lærer. Desuden skal arbejdsgruppen, som du skal have hjælp fra, være bredt repræsenteret. Husk at få den almene naturfagslære med i din arbejdsgruppe. Jeg melder mig – som afsenderne fra det andet brev- til at blive sat i arbejde med en ny strategi.

Ny naturfagsstrategi eller ej, du må forholde dig til forskellige emner i naturfagene – gerne hurtigt.

Naturfagene jo ikke er det eneste, som lander på dit bord. Et enkelt emne – mere beder jeg ikke om - bliver du nødt til at forholde dig til. Nemlig hvilken rolle STEM skal spille i folkeskolen? Denne udmelding venter og venter vi på, du må give os svar NU.

Glæder mig til en ny naturfagsstrategi, et (måske) kommende samarbejde med dig og ikke mindst udmeldinger om STEM.

Venlig hilsen

Mette Mellerup, Sølystskolen Silkeborg