Lande, have, steder - omdrejningspunktet for denne uges undervisning.

Skal alt naturundervisning være kompetencebaseret?

Det burde det i forhold til Fælles mål – men det sker bare ikke hos mig. I denne uge er jeg i gang med et forløb, som er gammeldags og ikke vinder nogen priser i moderne undervisning. Men sådan er hverdagen nogle gange i folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

I denne uge har vi delt vores to 8.klasser i piger og drenge. Pigerne er hos min makker og har et fysikforløb om bølger og svingninger. Drengene er hos mig i alle ugens naturfagstimer.

Det faglige er geografi og handler om kort, globus og hvordan man navigerer. Undervisningen er hverken STEM-relateret, undersøgelsesbaseret, tværfaglig eller kreativ. Der er ingen elementer af medbestemmelse, bevægelse eller et SSI-emne.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
mettemellerup74@gmail.com

Der er gammeldags atlas, et væghængt verdenskort, atlasopgaver og tekster på en portal, som skal læses.

Forløbet ligger på deres læringsplatform, og de introduceres i begyndelsen af timen, og så arbejder de sammen i makkerpar.

Er dette god undervisning? Kan jeg være bekendt ikke at diske op med mere? Er det flovt at gå til bekendelse om, at ens undervisning kan være sådan?

Spørgsmålene er mange, når jeg reflekterer over denne uges undervisning, men pointen er, at der er ikke tid og energi til mere lige i denne uge. Det bemærkelsesværdige ved undervisningen er, at drengene er vilde med den. De går i gang, arbejder koncentreret og er enormt optaget af, hvor meget viden, de kan få ved at kigge i et atlas.

Elevcitater fra timerne

”Ej man Mette – der er sygt meget viden om alt muligt i der her atlas”,

” Må vi bare gå i gang med opgaverne?”

”Nummer to tekst om kortets historie – er det der en god ide at lave en tidslinje?”

”Teksten med forskellige korttyper, der laver vi en klassifikation”

Disse citater fra nogle af timerne viser, at eleverne måske ikke finder undervisningen kedelig og gammeldags. Måske har de også brug for en pause fra kreativitet, undersøgelsesbaseret undervisning, STEM og SSI-emner.

Så JA vi bruger resten af denne uges naturfagstimer med atlas, opgaver på papir og læser tekster på en portal.

 

Jeg spurgte lige ChatGPT, og her kan man altid få lidt opbakning.

”Det er vigtigt at huske, at kompetencebaseret naturfagsundervisning ikke er en quick fix. Det kræver en langsigtet indsats fra alle involverede parter, herunder politikere, skoleledere, lærere og elever.”

 

PS: På torsdag sætter vi bevægelse til atlasopgaverne. Vi går i salen og på gulvet ligger der hulahop ringe spredt ud over salen. I hver hulahopring ligger der en seddel med alle verdensdelene. Så bliver drengene delt på hold og får udleveret en masse sedler med forskellige land og byer på. Så skal de slå land og byer op i atlasset og løbe hen og ligge dem i den rigtige hulahopring/verdensdel. Hvert hold får sedler med forskellige skriftfarve, så vi kan tælle op hvem, der får flest rigtig.

Det skal nok bliv en festlig afslutning på en uge med gammeldagsundervisning !