Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Find et godt sted med et glas eller en kop, hvor refleksionerne kan arbejde i dine tanker

Hvilke faktorer har størst betydning i vores lærerliv?

Eleverne, kollegaer, ledelsen, glæden ved at undervise, frihed, udfoldelsesmuligheder, uddannelsesmuligheder, politiske signaler, samfundets strømninger eller noget helt andet...

Offentliggjort Sidst opdateret

Af og til skal man lave et reality-tjek på sit lærerliv.

Man skal spørge sig selv – hvorfor er jeg stadig lærer i den danske folkeskole? I perioder af ens lærerliv er spørgsmålet enkelt og svaret kommer straks til én. Andre gang må man bruge længere tid på sådan et tjek.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

For nogle lærere er jobskifte fra skole til skole en del af lærergerningen. Andre finder tryghed i at blive på samme skole. Jeg tror, at man skal gøre op med sig selv, hvilke faktorer der skaber værdi og arbejdsglæde i ens lærerliv. En øvelse, der ikke er nem og bedst at gøre i ”fredstid”.

Selv har jeg lige været igennem dette reality-tjek. For mig er kollegaer, glæden ved at undervise, ledelsesopbakning og uddannelsesmuligheder – i den rækkefølge – de faktorer, som spiller den største rolle for mig. Når der piller ved disse faktorer, så vakler min lærergerning.

Hvad sker der personligt, når der ændres ved faktorerne?

Vi reagerer forskelligt. Alt fra at blive sur, ked af det, vred eller opgivende til at være ligeglad eller bare lade det gå forbi – er typiske reaktionsmønstre her på matriklen, hvor vi er to lærere.

En af de hændelser, som jeg ofte ser bliver negligeret, når en kollega får nyt job. Vi bruger uanede mængder tid sammen som teamkollegaer. I perioder er jeg mere sammen med mine kollegaer på arbejde, end jeg er sammen med min familie. Så når en af disse lærere søger nye udfordringer – af den ene eller anden grund – så trækker det dybere spor, end jeg måske lige vil være ved. At miste en god kollega er en af de faktorer, som rokker ved min arbejdsglæde.

Hvis du – som jeg – er tæt knyttet til dine kollegaer, så er det okay med en valgfri reaktion, hvis der kommer opsigelser i den kommende tid.

Reality-tjek af dit lærerliv

Hvornår har du sidst taget dig tid til at reflektere over dit lærerliv? Det er værd at bruge tid på, hverdagen er trykket med undervisning og opgaver.

Spørg dig selv

· Er jeg glad for mit job?

· Hvilke faktorer er vigtigst for dig og bliver disse opfyldt på dit job?

· Kan jeg se mig selv i næste skoleårs fagfordeling og opgaver?

· Hvad drømmer jeg om i mit lærerliv – kan det opnås?

Jeg håber, at dette lille skriver kan sætte refleksioner i gang rundt om i landet.

Husk de faktorer, som har størst betydning i dit lærerliv, skal være til stede i hverdagen – på den positive måde.