Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Fagfordeling: Man ved hvad man har, men ikke hvad man får
Nu er det atter den tid på året, hvor fagfordelingen er i gang. Hvad skal der ske næste skoleår? Skal man have en ny makker? Hvor mange nye elever skal man have? Nye fag? Skal man bare fortsætte med de samme elever, fag og makkere som i år? Tanker, refleksioner, håb og drømme fylder altid mit hoved i fagfordelingsperioden.
Efter min mand og vores børn er mine teammakkere de mennesker, jeg bruger mest tid med på en arbejdsuge. I år afgiver jeg fire 9.klasser, og skal sige farvel til min klasselærermakker. Ligeledes skal jeg sige farvel til min naturfagsmakker – som jeg har været makker med de sidste seks år.
I stedet får jeg nye dygtige makkere – både at dele klasse med og på naturfagsfronten. Det bliver godt, og jeg glæder mig. MEN alligevel er det vemodig at sige farvel til så mange timers samarbejde, så mange mails, forældreskriv, Messenger tråder, opringninger, lejrskoler og trygheden i altid at vide lige præcis, hvad ens makker tænker. Det er nemlig, hvad der sker, hvis man er tæt med sine makkere – det bliver nærmest helt symbiotisk.
Der er også den anden side af fagfordelingen, hvor nogen oplever en lettelse ved at få en ny makker. Ikke alle har et symbiotisk forhold, her kan det være befriende at få en ny makker. Jeg ved jo også godt, at det er sundt at blive rusket lidt op i og skulle forholde sig til nye kollegaer med nye didaktiske og pædagogiske ståsteder.
Der er ingen tvivl om, at næste skole år kun kan blive bedre end de sidste to skoleår. Jeg glæder mig, og håber på et nyt skoleår, hvor fysisk undervisning atter kommer på mode og restriktioner, (corona-) test, online møder, online undervisning, aflysning af lejrskoler, arrangementer og aflysninger af FSA-prøverne går af mode.
Husk at snak med dine kollegaer i fagfordelingsperioden, der kan være nogen som har brug for en snak eller en skulder. For vi ved, hvad vi har, men ikke hvad vi får …