BLOG

Empty article - Subtitle

It-baroner

Forpligtende samarbejde skoleledelserne imellem

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DIGITAL FORANDRINGSLEDELSE 2012-2014

FORPLIGTENDE SAMARBEJDE

SKOLELEDELSERNE IMELLEM-

VIDENDELING

Det er skolelederforeningen, KL og Undervisningsministeriet, der er gået sammen om det to-årige projekt “Digital forandringsledelse” i folkeskolen. Projektet er en del af den fælles offentlige digitaliseringsstrategi på skoleområdet, der indeholder en lang række initiativer, som regeringen, skolelederforeningen og KL samarbejder om. Projektet er støttet med 3.2 mio. kr fra regeringens pulje til IT i folkeskolen. Vi skal nu sikre os, at dette projekt lykkes, sådan at de mange gode ideer bliver sat i system, implementeret og formidlet videre.

Løgstør Skoles deltagelse i “Projekt digitalforandringsledelse” gav anledning til ekstra fokus på den digitale proces. Skolens IT-team består af IT-didaktikere, bibliotekar, skolens pædagogiske administrator, kommunens pæd. IT-konsulent, IT-patruljen, SFO-medarbejder, teknisk IT-supporter og skolens ledelse. Skolens IT-team tog fat på idéudviklingen af IT-projekter.

Skolens udførlige IT-strategiplan fra 1998 blev revideret i forhold til faghæfte 48. Den er nu kortet ned fra 40 sider til 1½ side. IT-teamet besluttede også, at alle klasser i to dage arbejder med WEB-etik, IT-videndeling via IT-klasseprojekter, IT-talentundervisning efter skoletid, IT-patrulje og projekt “De mediepædagogiske kreatører”. Det er IT-teamets opgave løbende at videreudvikle og tilrette disse projekter.

Videndeling på kommunalt plan

Såfremt Projekt ”Digitalforandringsledelse” skal have maksimal effekt, kræves fortsat samarbejde skoleledelserne imellem.

Når skoleledelserne skriver deres digitale strategi ind i skolens DBA/kvalitetsrapport, sikres det, at IT-forandringsprocesserne sker.

Målet er, at IT integreres i udvikling af nye undervisnings- og læringsformer, således at den traditionelle undervisning ikke bare videreføres med strøm på.

Videndeling er nødvendig - ”Spreading good practise”

Videndeling kan tænkes praktiseret som skitseret på modellen