Blog

Dum, dummere, mig

Lad os komme i gang, der er ingen fremtid i at føle sig dum

Publiceret Senest opdateret

Det er en vanskelig opgave, har jeg efterhånden observeret, at ændre ved den dybt forankrede grundholdning, at elevernes ”svært ved noget” er problematisk og næsten umulig til at komme til livs.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Det er særlig ærgerligt, i forhold til elevernes faglige arbejde. Det får rigtig mange elever til at føle sig dumme, hvilket sandsynligvis er den dårligste tænkelige læringsplatform, man kan stå på.

Der er mange ting, der underbygger ”vores” holdningen
Et par eksempler:
Mange forældre vil langt hellere høre, at deres barn har ”let ved noget” end ”svært ved noget”.
I går havde jeg ”ordblinde samtaler” med en del familier. Her skal der svares ”har du let ved?” eller ”har du svært ved?” på rigtig mange spørgsmål. Og det føles overhovedet ikke positivt ”at have svært ved”.

Med den grundholdning til ”svært ved” er det virkelig op ad bakke, at få eleverne til at ”nyde” arbejdet med svære opgaver. Når vi samtidig ved, at eleverne lærer mest, når noget er fagligt svært, har vi noget af et dilemma, som vi absolut bør gøre noget ved.

Det er ret vildt, at uddannelsessystemet, vores essentielle læringssteder, indeholder en læringsbarriere, der bremser mange elevers faglige udvikling.

Vi bliver nødt til at skabe et uddannelsessystem, hvor ”svært ved” ikke bruges som en negativ evalueringsfaktor, men i stedet bruges som en positiv læringsfaktor, fordi det er ”her” læringen foregår.

Lad os komme i gang, der er ingen fremtid i at føle sig dum.