Lærelyst
Blog
Svært-pædagogikken, en måde at arbejde på
Det at fastholde sit læringsniveau på svært vil give refleksion over egen tænkning
Fokus på metoder
Det vil være nyt for skolesystemet, hvis vi fremover stiller krav til elevernes arbejdsmetoder. Et sådant krav vil udvikle et nyt refleksionsniveau hos eleverne, som med tiden vil danne en form for lærebevidsthed.
Svært som et metalæringsbegreb
Det selv at være med til at fastholde sig i læringsfeltet ”dette har jeg svært ved” vil forære skolesystemet en ny læringsdimension, man kan godt kalde det et metalæringsniveau, hvor eleverne bliver tvunget til at reflektere over, hvornår de lærer noget.
Det at fastholde sit læringsniveau på svært vil give refleksion over egen tænkning, altså tænkning over sin egen tænkning, hvilket i følge teoretiker Jerome Bruner er en af hovedingredienserne i enhver uddannelsespraksis, som ønsker at udvikle elevernes evner.
Lærebevidsthed
Begrebet er valgt for at synliggøre vigtigheden af en personlig holdning og stillingtagen til ”det at lære”. ”Hvornår lærer jeg faktisk noget?”, osv.
Anders Ericsson
Læringsteoretiker Anders Ericsson prøver med sit læringsbegreb ”deliberate practise” at belyse vigtigheden af det personlige læringsvalg. ”Deliberate practise” er en bevidst fokuseret læringsform, hvor den lærende selv fastholder, at være i læringszonen, der hvor man ikkekan og har svært ved.