Lærelyst

Blog

Et svar på undervisningsdifferentiering

Det virker helt skørt, at vi har skabt en skole, hvor en stor del af ”de succesfulde” elever(skolens stjerner) betragter skolen, som et nødvendigt onde for fremtiden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svært-pædagogikken – et svar på undervisningsdifferentiering

For nogen tid siden udtalte, formanden for Rådet for Børns Læring, Charlotte Rønhof, til vores blad Folkeskolen, ”Vi skal have mere undervisningsdifferentiering”. Selvfølgelig med den begrundelse, at det er dét, der virker. Hun påpeger særligt, at skolen har problemer med at ”løfte” vores dygtigste elever.

Svært-pædagogikken har alle elever som målgruppe, men ideen til den pædagogiske retning blev skabt af nogle samtaler/interview med Folkeskolens dygtigste elever. I disse samtaler blev jeg gang på gang forskrækket over disse elevers holdning til skoletræthed. De lavede deres ”ting”, klarede sig godt, men en meget stor procentdel ytrede: ”det er bare så uendelig kedeligt at gå i skole”.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Det virker helt skørt, at vi har skabt en skole, hvor en stor del af ”de succesfulde” elever(skolens stjerner) betragter skolen, som et nødvendigt onde for fremtiden.

Elevernes kedsomhed bunder ofte i manglende udvikling, hvor de arbejder meget med noget, de kan i forvejen. Ifølge Svært-pædagogikken skal alle elever, mest muligt af ”tiden” arbejde med det, der er svært og som de endnu ikke kan.

Det er derfor Svært-pædagogikken er et muligt svar.