Lærelyst
Blog
Et svar på undervisningsdifferentiering
Det virker helt skørt, at vi har skabt en skole, hvor en stor del af ”de succesfulde” elever(skolens stjerner) betragter skolen, som et nødvendigt onde for fremtiden.
Svært-pædagogikken – et svar på undervisningsdifferentiering
For nogen tid siden udtalte, formanden for Rådet for Børns Læring, Charlotte Rønhof, til vores blad Folkeskolen, ”Vi skal have mere undervisningsdifferentiering”. Selvfølgelig med den begrundelse, at det er dét, der virker. Hun påpeger særligt, at skolen har problemer med at ”løfte” vores dygtigste elever.
Svært-pædagogikken har alle elever som målgruppe, men ideen til den pædagogiske retning blev skabt af nogle samtaler/interview med Folkeskolens dygtigste elever. I disse samtaler blev jeg gang på gang forskrækket over disse elevers holdning til skoletræthed. De lavede deres ”ting”, klarede sig godt, men en meget stor procentdel ytrede: ”det er bare så uendelig kedeligt at gå i skole”.
Det virker helt skørt, at vi har skabt en skole, hvor en stor del af ”de succesfulde” elever(skolens stjerner) betragter skolen, som et nødvendigt onde for fremtiden.
Elevernes kedsomhed bunder ofte i manglende udvikling, hvor de arbejder meget med noget, de kan i forvejen. Ifølge Svært-pædagogikken skal alle elever, mest muligt af ”tiden” arbejde med det, der er svært og som de endnu ikke kan.
Det er derfor Svært-pædagogikken er et muligt svar.