Lærelyst

Blog

Kampen om algoritmen - del 1

Hver gang vi ”forærer en algoritme” mindsker vi læringspotentialet af den bestemte situation.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kampen om algoritmen – en essentiel kamp i læringssammenhænge

Alle er tilfredse

Det er vanskeligt ikke at give efter i kampen om algoritmen, når man underviser.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

En elev bakser med en matematikopgave. Skal finde gennemsnittet af 5 tal. Det vil tage 10 sekunder, at fortælle eleven, hvordan opgaven skal gribes an. Man forærer eleven en løsningsalgoritme. Kort tid efter har eleven lavet sin beregning, fulgt den forærede algoritme, opgaven er løst, ”alle er tilfredse”, eleven er kommet i mål.

Dyb læring

Det er en vis sandsynlighed for, at eleven fremover vil kunne anvende den viste algoritme. Men hvad er eleven gået glip af i denne læringssituation?

Svært-pædagogikken vil svare ”dyb læring”, anvendes af delalgoritmer, anvendelse af matematikkens svære kompetencer (problemløsning, modellering, ræsonnement osv.) eller anvendelse af kreativitet, for at nå frem til den endelige løsningsmetode.

Hver gang vi ”forærer en algoritme” mindsker vi læringspotentialet af den bestemte situation. Selvfølgelig kan en elev være så fastlåst i sin løsningsstrategi, at vores stilisering nødvendiggør en ren løsningsalgoritme. Men det er en balance og den er vigtig at få debatteret.

Det er et mål, at ”noget” altid skal være lærings-svært.