Lærelyst
Blog
Kampen om algoritmen - del 1
Hver gang vi ”forærer en algoritme” mindsker vi læringspotentialet af den bestemte situation.
Kampen om algoritmen – en essentiel kamp i læringssammenhænge
Alle er tilfredse
Det er vanskeligt ikke at give efter i kampen om algoritmen, når man underviser.
En elev bakser med en matematikopgave. Skal finde gennemsnittet af 5 tal. Det vil tage 10 sekunder, at fortælle eleven, hvordan opgaven skal gribes an. Man forærer eleven en løsningsalgoritme. Kort tid efter har eleven lavet sin beregning, fulgt den forærede algoritme, opgaven er løst, ”alle er tilfredse”, eleven er kommet i mål.
Dyb læring
Det er en vis sandsynlighed for, at eleven fremover vil kunne anvende den viste algoritme. Men hvad er eleven gået glip af i denne læringssituation?
Svært-pædagogikken vil svare ”dyb læring”, anvendes af delalgoritmer, anvendelse af matematikkens svære kompetencer (problemløsning, modellering, ræsonnement osv.) eller anvendelse af kreativitet, for at nå frem til den endelige løsningsmetode.
Hver gang vi ”forærer en algoritme” mindsker vi læringspotentialet af den bestemte situation. Selvfølgelig kan en elev være så fastlåst i sin løsningsstrategi, at vores stilisering nødvendiggør en ren løsningsalgoritme. Men det er en balance og den er vigtig at få debatteret.
Det er et mål, at ”noget” altid skal være lærings-svært.