Lærelyst

Blog

The Magic Door

Et rummeligt eventyr - første afsnit - Udover at arbejde med Svært-pædagogikken, "leger" jeg med rums indflydelse på læring, en form for rum-didaktik

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det skete i de dage, hvor de første hammerslag til Det Skæve Rum(DSR) blev slået, at byggetrolden PT ytrede ”en dør skal der til”. De to didaktikere, C & C, rystede på hovederne og tænkte, ”hvad skal dét da gøre godt for?

  Gjort som sagt, blot to dage senere, stod denne dør, som I ser på billedet, midt i det endnu ikke færdigbyggede ”Skæve Rum”

  Jeg kan nu, 10 år efter byggetroldens dør-kup, berette, at denne dør er et genialt didaktisk værktøj. Ja jeg vil gå så langt og påstå, at en sådan dør burde tilknyttes alle skoler.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

  Et par sætninger om undervisningen i Det Skæve Rum. En stor del af tiden kan man, som underviser, ikke se elever. De sidder ofte gruppeopdelt ”gemt” i smårum (Se evt. billeder fra DSR). Flere gange i løbet af en dag skal grupperne fortælle/fremlægge, hvad de laver/har lavet.

  Vi bruger døren til disse fremlæggelser - deltagerne, der skal ”på”, mødes kort på bagsiden af døren, laver de sidste aftaler, når de træder gennem døren starter deres fremlæggelse. Hver gruppe skal ofte fremlægge 5-6 gange på en undervisningsdag.

  To ting: Døren er fremragende som fremlæggelsesværktøj, vil gerne takke Per for sit fremsyn. Det er ofte svært, at få alle elever til at turde fremlægge, men jeg kan fortælle ”this door is magic” i den henseende.

Glædelig Jul og Magisk Nytår Rumpiloten