Lærelyst
Blog
The Magic Door
Et rummeligt eventyr - første afsnit - Udover at arbejde med Svært-pædagogikken, "leger" jeg med rums indflydelse på læring, en form for rum-didaktik
Det skete i de dage, hvor de første hammerslag til Det Skæve Rum(DSR) blev slået, at byggetrolden PT ytrede ”en dør skal der til”. De to didaktikere, C & C, rystede på hovederne og tænkte, ”hvad skal dét da gøre godt for?
Gjort som sagt, blot to dage senere, stod denne dør, som I ser på billedet, midt i det endnu ikke færdigbyggede ”Skæve Rum”
Jeg kan nu, 10 år efter byggetroldens dør-kup, berette, at denne dør er et genialt didaktisk værktøj. Ja jeg vil gå så langt og påstå, at en sådan dør burde tilknyttes alle skoler.
Et par sætninger om undervisningen i Det Skæve Rum. En stor del af tiden kan man, som underviser, ikke se elever. De sidder ofte gruppeopdelt ”gemt” i smårum (Se evt. billeder fra DSR). Flere gange i løbet af en dag skal grupperne fortælle/fremlægge, hvad de laver/har lavet.
Vi bruger døren til disse fremlæggelser - deltagerne, der skal ”på”, mødes kort på bagsiden af døren, laver de sidste aftaler, når de træder gennem døren starter deres fremlæggelse. Hver gruppe skal ofte fremlægge 5-6 gange på en undervisningsdag.
To ting: Døren er fremragende som fremlæggelsesværktøj, vil gerne takke Per for sit fremsyn. Det er ofte svært, at få alle elever til at turde fremlægge, men jeg kan fortælle ”this door is magic” i den henseende.
Glædelig Jul og Magisk Nytår Rumpiloten