Blog

Hvordan tænker de?

Tror Foucault ville have fundet denne observation interessant.

Publiceret Senest opdateret

Bag gardinet på billedet sidder 4 elever, de har fået en delvis åben opgave. Ud fra 5 datoer på hinanden følgende påske-søndage, skal de prøve at udvikle en model, som kan forudsige kommende påske-søndages placeringer.

Hvordan arbejder eleverne mon med denne problemstilling? Hvad bliver der sagt, hvordan kommer de i gang osv? I det almindelige klasselokale er det meget svært at få et indblik i, hvordan grupperne arbejder/tænker. Når jeg nærmer mig gruppen, også hvis de har bedt mig komme ”forbi”, stopper eleverne næsten altid med at snakke/debattere/problemløse.

Når eleverne fremlægger, kan jeg gisne om processen, hvis resultatet er godt, er det nærliggende at tænke processen i samme bane. Men det er kun en vurdering, ikke et kendskab.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

I Det Skæve Rum, som i den grad er bygget til arbejdende grupper, er det muligt at ”lytte” med på gruppernes arbejde/proces. Det kan synes uetisk, at jeg lytter med på den anden side af forhænget, men eleverne ved selvfølgelig, at jeg gør det, alt er aftalt. De ved, at jeg har mulighed for at være spion. Men det giver mig mulighed for et helt unikt indblik i gruppernes løsningsprocesser.

I, hvordan de tænker.

Det, at eleverne ved, at jeg lytter/kan lytte med på deres arbejde, indeholder sandsynligvis et fokusfremmende element. Det er sværere at snakke ”uden om”. Tror Foucault ville have fundet denne observation interessant.

”Indblikket” har betydning for udviklingen af mine opgaver.