Blog

Mulighedernes Rum – del 2

Det tager et splitsekund at omdanne vores sækkestole til ”forfatterstole”.

Publiceret

Udfoldning af muligheder i Mulighedernes Rum.

Der ligger nogle virkelig spændende/interessante undervisningsmuligheder i Det Skæve Rum, som er langt mere ”tilgængelige” dér, end i et traditionelt klasselokale.

Dagens billede er et eksempel på ”det langt mere tilgængelige”. Elever fra 3. årgang har i løbet af formiddagen udviklet og skrevet, hver deres lille eventyr/fortællinger. Sidst på formiddagen kommer 0-klasse eleverne forbi, for at høre ”forfatterne” læse op af deres fortællinger.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Det tager et splitsekund at omdanne vores sækkestole til ”forfatterstole”. De ligger normalt i hulen (se evt. nogle billeder fra Det Skæve Rum) og skal blot placeres rundt om i rummet. Forfatterne sidder sammen to og to med en lille gruppe lyttende tilskuere (2-4 elever) rundt om.

Arrangementet er altid en succes, selvfølgelig kan man mærke en vis nervøsitet blandt forfatterne, men det hjælper, at de sidder sammen to og to og de opdager hurtigt, at de små elever betragter dem som stjerner, ”læsestjerner”, hvilket også er med til at booste deres selvtillid.

Det, at der uden problemer kan være 50 elever i lokalet, gør det meget lettere at skabe undervisningssituationer/muligheder på tværs af årgange.

”Skolen” har brug for flere forskellige typer rum, for lettere at kunne skabe mere variation i undervisningen.