Lærelyst
Blog
En fejl på vejen, et godt tegn
Det er derfor helt afgørende, at sammenhængen mellem, dét at lave mange fejl og det at være dum elimineres fuldstændigt fra læringsrummet.
Hvis eleverne ikke laver fejl i undervisningen, arbejder de med det forkerte.
Det er næsten blevet en ”bestseller-udtalelse”, at tidens ungdom skal turde lave fejl for at gøre sig fremtids-kompetente. Bogholdernes tid er forbi.
Men hvorfor egentlig? Dette spørgsmål bliver, der sjældent svaret på, når den pædagogiske trend luftes, ”vi skal bare turde lave fjl”
Svært-pædagogikken har et bud
Vi er overbeviste om, at der er en sammenhæng, mellem det at arbejde i ”svært-feltet” og det at komme til at lave mange eller flere fejl. Når eleverne arbejder med svært stof og de samtidig er drevet af et ønske om selvstændighed(dette ligger implicit i Svært-pædagogikken), vil der forekomme flere fejl. Arbejdsmetoderne er ofte anderledes, måske prøver man sig frem, reflekterer over sit forsøg, prøver igen osv. I denne kæde kan der let ligge en mængde fejlslagne forsøg.
Den mest problematiske sammenhæng
Det er derfor helt afgørende for Svært-pædagogikken, at sammenhængen mellem, dét at lave mange fejl og det at være dum elimineres fuldstændigt fra læringsrummet.
Helt overordnet skal man turde lave fejl for ”virkelig” at lære.