Lærelyst
Blog
En undervisers erkendelser - elevernes fejl i forskellige situationer
Det er rart med rigtige svar, de skaber en positiv fornemmelse af undervisningen, ”man” fornemmer forståelse af det, der bliver gennemgået. En form for undervisnings-flow.
Da ”forkerte svar” eller ”angst for at lave fejl” er så store læringsbarrierer i skolen, må det være på sin plads at dvæle lidt ved situationsbestemte fejl.
Værdifulde fejl. Når der skal gives karakterer tæller jeg fejl, hver gang der puttes noget negativt på vægtskålen, reduceres karakteren. Her har de forkerte svar en altafgørende betydning.
Mindre værdifulde fejl. I min traditionelle undervisning, med spørgsmål ”ud over klassen” bruger jeg sjældent elevernes fejl til ret meget andet end at konstatere deres tilstedeværelse. Så snart det rigtige svar kommer fra en anden elev, videre til det næste spørgsmål. Her tillægges det rigtige svar langt højere værdi end det forkerte. Det rigtige svar findes jo i klassen(og nu har de andre elever jo også hørt det)
På sammen måde i forbindelse med gennemgang af nyt stof. Så undersøger jeg med ”mellemrum”, om eleverne er ”med”. Et korrekt svar og gennemgangen fortsætter.
Det er rart med rigtige svar, de skaber en positiv fornemmelse af undervisningen, ”man” fornemmer forståelse af det, der bliver gennemgået. En form for undervisnings-flow.
Måske burde det hele være omvendt. Undgå at fejlene har indflydelse på karakteren, de er jo i bund og grund ”positive” læringstegn. Men det betyder nok, at vi skal have ”fejl og mangler” ud af karakterbeskrivelsen og have disse ”ingenting” erstattet af noget indhold. På samme måde med de forkerte svar. De signalerer et undervisningsbehov i modsætning til de rigtige svar. Det vil hæve ”værdien” af de forkerte svar, hvis en større del af vores undervisning tog udgangspunkt i disse svar og sandsynligvis også være med til at reducere elevernes fejl-angst.
Glade hilsner
De værdifulde fejl