Lærelyst

Blog

En undervisers erkendelser - elevernes fejl i forskellige situationer

Det er rart med rigtige svar, de skaber en positiv fornemmelse af undervisningen, ”man” fornemmer forståelse af det, der bliver gennemgået. En form for undervisnings-flow.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da ”forkerte svar” eller ”angst for at lave fejl” er så store læringsbarrierer i skolen, må det være på sin plads at dvæle lidt ved situationsbestemte fejl.

Værdifulde fejl.  Når der skal gives karakterer tæller jeg fejl, hver gang der puttes noget negativt på vægtskålen, reduceres karakteren. Her har de forkerte svar en altafgørende betydning.

Mindre værdifulde fejl. I min traditionelle undervisning, med spørgsmål ”ud over klassen” bruger jeg sjældent elevernes fejl til ret meget andet end at konstatere deres tilstedeværelse. Så snart det rigtige svar kommer fra en anden elev, videre til det næste spørgsmål. Her tillægges det rigtige svar langt højere værdi end det forkerte. Det rigtige svar findes jo i klassen(og nu har de andre elever jo også hørt det)

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

På sammen måde i forbindelse med gennemgang af nyt stof. Så undersøger jeg med ”mellemrum”, om eleverne er ”med”. Et korrekt svar og gennemgangen fortsætter.

Det er rart med rigtige svar, de skaber en positiv fornemmelse af undervisningen, ”man” fornemmer forståelse af det, der bliver gennemgået. En form for undervisnings-flow.

Måske burde det hele være omvendt. Undgå at fejlene har indflydelse på karakteren, de er jo i bund og grund ”positive” læringstegn. Men det betyder nok, at vi skal have ”fejl og mangler” ud af karakterbeskrivelsen og have disse ”ingenting” erstattet af noget indhold. På samme måde med de forkerte svar. De signalerer et undervisningsbehov i modsætning til de rigtige svar. Det vil hæve ”værdien” af de forkerte svar, hvis en større del af vores undervisning tog udgangspunkt i disse svar og sandsynligvis også være med til at reducere elevernes fejl-angst.

Glade hilsner

De værdifulde fejl