Blog

Det analoge Makerspace

Artiklens overskrift kan også være ”læring hvor kroppen er involveret” eller ”kampen om algoritmen”

Publiceret Senest opdateret

I torsdags havde jeg en 3. klasse på besøg i Det Skæve Rum. Har gang i et nyt projekt, som jeg kalder ”Det analoge Makerspace”, som går ud på, at eleverne skal handle/reflekter/udvikle ved at arbejde med fysisk materiale. Eleverne får en opgave og stillet nogle materialer til rådighed, som de skal anvende for at løse opgaven. Der er ingen brugervejledning/manual eller lignende, det er i første omgang alene elevernes ideer/handlinger/refleksioner, der skal ”bære” processen igennem.
Selvfølgelig hjælper vi, hvis en gruppe ”sidder fast”

Materiale:
Det udleverede materiale (se evt. billedet under kommentar): to længder af paprør, lange stærke elastikker og store stykker stof, 3 meter gange 3 meter.

Opgave:
I er lige landet på Mars. Ved hjælp af det udleverede materiale skal I skabe jeres første bosted. Her skal I bo, indtil I får opført nogle mere solide boliger.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

To særlige vinkler:
Det fysiske materiale giver et kraftigt element af ”læring hvor kroppen er involveret”, at der ingen manual /vejledning bliver uddelt, overlader ”algoritmen”(den svære tænkning) til eleverne.

På billedet ser I en gruppe, som pludselig er lykkedes efter en del mislykkede forsøg. Læringsmæssigt er det overhovedet ikke mislykket.

Evaluering:
Det er fantastisk, at se en reflekterende elev, som pludselig går i stå midt i en proces(her byggeprocessen), fordi en mulig ide/løsning ”presser sig på” eller når en elev siger: ”Tror det er min bedste skoledag nogensinde”

God påske