Læs mere fra bloggen: Lærelyst
Blog
Gør rummet til din didaktiske medspiller
Har bestemt, at jeg i de kommende uger vil lave en lille artikelserie om rummelighed, om nogle af de særlige undervisningsmuligheder et større rum muliggør.
Artiklen er ikke et angreb på eller et ønske om at forandre det traditionelle klasselokale, men en ageren for, at enkelte lokaler på alle skole burde have andre proportioner og være indrettet anderledes. Et sted hvor undervisningen lynhurtig kan skifte retninger”, hvor arbejde med fantasi, ideudvikling, bevægelse, samarbejde, forskellige typer tænkning, bygge skulpturer, skrive på en planche og fremlæggelser kan iscenesættelse på et splitsekund.
Det Skæve Rum er ca. dobbelt så stort, som et traditionelt klasselokale. Den dobbelte plads gør det muligt at have flere scener ”åbne” samtidig og gør det forholdsvis let at zappe mellem forskellige undervisningsformer ”næsten” uden at ændre lokalet og helt uden at forlade det.
Eleverne arbejder i små transparente rum langs siderne, hvilket giver ”frirum” i midten af lokalet, f.eks. til bevægelse.
Midt i rummet står en dør, altid klar, når noget skal iscenesætters eller fremlægges. Der skal blot trækkes et par tilskuerbænke frem.(et mega aktiv)
Det vigtigste – det er langt lettere at være spontan i mulighedernes rum. Hvis elevernes arbejde/ideer, eksempelvis bevæger sig i en særlig/overraskende retning, er det ofte muligt at lade didaktikken bevæge sig med.
Det Skæve Rum er en mulighed – lav jeres egne fantastiske fantasifulde rum og oplev, hvordan undervisningen kan tage drejninger, man kun sjældent oplever eller har plads til i Det Traditionelle Klasselokale.