Lærelyst

Blog

Fejlens holdeplads

På træningsbanen er fejl en del af træningen/læringen, men ikke i det traditionelle klasselokale. Måske burde vi lave vores klasselokaler om til træningslokaler?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Angst for at lave fejl

I det store klasselokale, med alle elever på hver sin plads, er angst af forskellige typer ofte en væsentlig følelse blandt eleverne. Mange elever er angste for at komme med forkerte svar i kammeraternes påhør. De er bange for den kollektive vurdering og for, at eventuelle fejl kan resultere i en lavere bedømmelse fra underviseren.

En basal undren

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Set i det perspektiv, at mange elever påbegynder deres dannelse af basale færdigheder og kompetencer i Folkeskolen, kan det undre, at angsten for at lave fejl er så dominerende, netop her.

Alle ved, at al begyndelse er svært, altså burde der i den grad være plads til at lave fejl. Folkeskolen burde være fejlens holdeplads, et sted hvor det er tilladt at udfordre sig selv, arbejde med de helt svære ting/opgaver og i dette stræbsomme dannelsesarbejde kommer til at lave fejl og glædes ved, at det er mens vi øver, der kommer masser af fejl (læringsfejl).

På træningsbanen er fejl en del af træningen/læringen, men ikke i det traditionelle klasselokale. Måske burde vi lave vores klasselokaler om til træningslokaler?