Lærelyst
Blog
Fejlens holdeplads
På træningsbanen er fejl en del af træningen/læringen, men ikke i det traditionelle klasselokale. Måske burde vi lave vores klasselokaler om til træningslokaler?
Angst for at lave fejl
I det store klasselokale, med alle elever på hver sin plads, er angst af forskellige typer ofte en væsentlig følelse blandt eleverne. Mange elever er angste for at komme med forkerte svar i kammeraternes påhør. De er bange for den kollektive vurdering og for, at eventuelle fejl kan resultere i en lavere bedømmelse fra underviseren.
En basal undren
Set i det perspektiv, at mange elever påbegynder deres dannelse af basale færdigheder og kompetencer i Folkeskolen, kan det undre, at angsten for at lave fejl er så dominerende, netop her.
Alle ved, at al begyndelse er svært, altså burde der i den grad være plads til at lave fejl. Folkeskolen burde være fejlens holdeplads, et sted hvor det er tilladt at udfordre sig selv, arbejde med de helt svære ting/opgaver og i dette stræbsomme dannelsesarbejde kommer til at lave fejl og glædes ved, at det er mens vi øver, der kommer masser af fejl (læringsfejl).
På træningsbanen er fejl en del af træningen/læringen, men ikke i det traditionelle klasselokale. Måske burde vi lave vores klasselokaler om til træningslokaler?