Lærelyst
Blog
Den stille mobning
Den Stille Mobning er sandsynligvis langt mere udbredt end det, vi traditionelt betragter som mobning. Derfor særdeles vigtig at få italesat.
Den stille mobning er et delvis ubevidst fænomen, som mange mennesker kender perifert, men sjældent taler om. Den arbejder i det skjulte. Det er bl.a. derfor, jeg kalder det “Den Stille Mobning”.
Det handler om de små handlinger, bevægelser, lyder, osv, som vi ofte ubevidst udsætter/påvirker hinanden eller vores omgivelser med.
Et eksempel kan måske øge forståelsen
”Små reaktioner på forkerte svar”. Det kan være elever, der lige kigger på hinanden, løfter et øjenbryn eller måske laver en svag lyd, når andre elever eller bestemte andre elever i klassen svarer forkert. Der behøver ikke at ligge noget særligt i disse små bevægelser eller lyde, men de “virker” på nogle(måske mange) elever og ofte på en negativ måde.
Det er svært at vurdere betydningen af disse “interne” elevreaktioners for læringsmiljøet, men jeg tror de er med til at fastholde en del elever i uønskede positioner, som de har meget svært ved at komme ud af. Det at blive fastholdt, selvom det sker på det ubevidste plan, i en uønsket position/rolle, er vel en form for overgreb, mobning.
Måske er "Det Tavse Flertal", som præger de fleste store forsamlinger, delvis skabt af Den Stille Mobning.
Hvis vi ønsker at få eleverne til at arbejde med dét, de har svært ved, uden for deres kompfortzoner, skal vi ”gøre noget ved” Den Stille Mobning.
Venlige hilsner
Den stille, men stærke Mobning