Lærelyst

Blog

Hvordan ser en mangel ud?

hvilke mangler skal man så lede efter når man retter en skriftlig opgave, der findes sjældent en liste(facitliste) med mulige mangler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis man vil finde en mangel, må man vide, hvordan den ser ud. I skolen er kendskab til mangler vigtig for at kunne give karakterer.

På uvm's hjemmeside står der om karakterer:

"Karakteren 12" gives for den fremragende præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler og "Karakteren 7" gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Fejl og mangler

Mangel-begrebet er et af problemerne ved den nuværende karakterskala. Det der mangles, er usynligt og derfor ofte svær at håndtere. Hvis man retter en skriftlig opgave, hvilke mangler skal man så lede efter, der findes sjældent en liste(facitliste) med mulige mangler. Det samme kan gøre sig gældende i andre fag. Hvilke mangler er "ikke tilstede", når et menneske taler tysk?

I mange vurderinger sker der det, at man tæller fejl i stedet for mangler. Fejl eksisterer, er tydeligere og derfor langt lettere at registrere. Optælling af fejl, som bærende element i karakterfastsættelsen, er med til at skabe den ”angst for at begå fejl", som præger skolesystemet.

Vi skal have et karaktersystem, hvor fejl og mangler har langt mindre betydning. Det kan kun gå for langsomt.