Blog

Fremlæggelseskort – et gratis værktøj

Offentliggjort Sidst opdateret

For et par måneder siden blandede jeg mig i en debat omkring projektarbejdsformen og i den sammenhæng specifikt om elevernes afsluttende fremlæggelser.

Personligt synes jeg, de afsluttende fremlæggelser og den efterfølgende respons/evaluering er den essentielle del af projektet. (dem jeg debatterede med, mente noget andet)

Det er her eleverne virkelig har mulighed for at lære af hinanden, kalder det ”ægte elev til elev læring” og give hinanden gode udviklingsråd. De fleste grupper yder deres ypperste i disse fremlæggelser, hvilket fortjener en dyb og en lidt nørdet evaluering, som også indeholder elev til elev evalueringer/råd.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

For at hjælpe eleverne/tilskuerne med at give kvalificeret feedback/ råd, anvender jeg ofte noget jeg kalder fremlæggelseskort. Hver tilhører får et kort, som giver dem et særligt fokus på fremlæggelsen.

Link til to niveauer af fremlæggelseskort, til begyndere og til mere øvede ”projekt-elever”.

https://lnkd.in/g7bm38W4

Efter hver fremlæggelse "kører" vi en runde, hvor alle elever(tilhørerne) fortæller, hvad de har observeret, og evt. giver gode råd. Målet med kortene er flersidigt, men helt overordnet ligger der et ønske om at hjælpe eleverne i forhold til deres fremtidige fremlæggelser.

Tror der er flere læringsmæssige ”sidegevinster” ved anvendelse af kortene, det fokuserer lytningen, underbygger og forstærker elevernes meta-læring, skaber en dybere evalueringsforståelse, giver eleverne et mere holistisk blik på ”det at fremlægge"(masser af detaljer) osv.

Hvis du kan bruge kortene, så er de dine.