Lærelyst

Blog

Det mobile kateder - et pladsfremmende køretøj

Det er svært at skabe ”fokus-rum” i det "store" undervisningslokale, et mobilt kateder er en lille ”bevægelse” i den retning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det mobile kateder – et lille fokus- og pladsfremmende køretøj.

Har gennem min "skoletid" flere gange eksperimenteret med indretning af klasserummet. Med forskellige perspektiver, men altid med læringen forrest.

Der bliver tit klaget over pladsmangel, derfor eksperimenterede jeg i en periode med "lærerens plads i rummet"

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

På billedet et eksempel på et mobilt kateder. Tre ”antikke” kasser oven på hinanden, den nederste udstyret med hjul og på den øverste kasse er fastskruet en pleksiglasplade. Der er nogle interessante fordele ved dette kateder i forhold til et traditionel kateder og så er det ret billigt at lave.

Herunder et lille oprids af mine kateder-erfaringer

Det tager næsten ingen plads i klasserummet, (se billedet) hvilket gør det muligt, at skabe plads til andre væsentlige undervisningsmæssige ting, som f.eks. mere bevægelse og samling af forskellige elevgrupper. 

Det kan flyttes(og parkeres) uden særlige problemer, hvilket gør det til et formidabelt differentieringsværktøj. Man kan hurtigt samle de elever, der har det samme specifikke problem rundt om katederet.

I forbindelse med undervisningsdifferentiering er hjælp til eleverne helt essentielt. Ofte er det sådan, at nogle elever har brug for én form for hjælp, en anden elevgruppe en anden form, osv. Det mobile kateder gør denne differentierede hjælp lang mere ”smart og smidig” end med en traditionel lokaleopbygning. Man kan samle de elever, der har brug for hjælp, forskellige steder i klasselokalet, for at mindske ”forstyrrelseseffekten” på de øvrige elever. Denne lille manøvre/procedure er særdeles fokusfremmende.

Man kan endda køre katederet ud på gangen, hvis der virkelig skal være ro omkring de øvrige elever. Her fungerer det ganske fint som samlingssted og fokus område. Det er behageligt at stå ved. En pleksiglasplade er stor nok til de fleste instruktioner/hjælpe situationer.

De tre kasser kan fint bruges som depot, tape, blyanter, linealer, post-it og lign. Hvis man tager katederet med rund, når man” besøger” eleverne/grupperne er man ofte fri for at gå tilbage for at hente ”det, der lige mangles”

Det mobile kateder kan tages med rundt til andre lokaler. Er særlig nyttigt, når eleverne har projektarbejde. 

Det er svært at skabe ”fokus-rum” i det "store" undervisningslokale, et mobilt kateder er en lille ”bevægelse” i den retning.