Lærelyst

Blog

Fokusfremmende små step

Hvis man virkelig ønsker at ændre på sin undervisning, er det en god katalysator at forandre sit undervisningslokale.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge fortalte jeg om det mobile kateder, et fokus- og pladsfremmende køretøj, som placeringsmæssigt kan flyttes til steder, hvor det forstyrrer mindst muligt.

I denne uge vil jeg beskrive et par andre klasserumsændringer, som jeg synes er fokusfremmende for eleverne.

Hvis mine elever er i gang med en opgave og jeg begynder at skrive på tavlen, måske for at lave en dagsorden for et kommende møde, trække nogle vigtige pointer frem, skrive nogle vigtige informationer eller noget helt andet oplever jeg næsten altid, at eleverne kigger op. Det skaber et fokus-dyk hos en stor del af eleverne. Der er et ”ocean” af forstyrrelser i en alm. undervisningslektion, dem skal vi prøve at reducerer.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Derfor har vi forsøgt os med et gardin foran tavlen(se billedet). Det hænger på en måde, så man ubesværet kan skrive på tavlen. Det er endt med, at eleverne overhovedet ikke kigger op, når vi skriver på tavlen. Gardinet ændrer rummet, det gør bl.a. eleverne mere centrale i rummet, et centrum, som ellers ofte tilhører lærerens plads med tavle og kateder. ”Det er jo herfra læringen går”.

Gardinet er todelt, det giver nogle nye anvendelsesmuligheder af tavlen.

Vi har også forsøgs os med skillevægge rundt om i lokalet. Overordnet for at få eleverne til at sidde i mindre enheder. Disse har mange interessante effekter på undervisningsmiljøet, mere herom i næste uges artikel. I forhold til fokus har skillevæggene den effekt, at de øvrige elevers bevægelser bliver mindre forstyrrende.

Tror på fokusfremmende små step. Det kan godt være, at de enkelte tiltag kun giver 2 procent, men set gennem et helt skoleliv, kan det godt blive til en hel del.