Blog

Tilfældighedens magt - mulighedernes rum del 4

Underligt at blive sat til vægs af noget, man faktisk ikke kender.

Offentliggjort Sidst opdateret

Når tilfældigheden er til stede er den overraskende magtfuld

Denne artikel er på ingen måde videnskabelig, mere et erfarings-ræsonnement byggende på snart 11 års didaktisk aktivitet i Det Skæve Rum.

Her har vi ”tilfældigheden” med overalt. Det er altid tilfældigt, hvilken gruppe eleverne kommer i – hvem der starter med at fortælle i et gruppearbejde – hvilken grupper der starter med at fremlægge – hvilket redskab den enkelte elev har ansvaret for og som den eneste må bruge i særlige samarbejdsøvelser – hvem der de næste 10 minutter er mødeleder – hvem der de næste 10 minutter altid bakker de andre op – hvem der samler skrald - osv.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Det særlige er, at eleverne aldrig brokker sig over disse valg. Særlig dét med ”hvilken gruppe de kommer i”, har længe undret mig. Når jeg bruger alle mine talenter og danner pædagogiske grupper med alle mulige hensyn, så er der næsten altid en eller anden form for ”mislyd”, men ikke når tilfældigheden bestemmer, så fornemmer man bare lyden af ”okay”

Goddag mit navn er tilfældighed, nu skal jeg vise dig, hvad jeg kan.

Der kan bringes mange filosofiske elementer/vinkler ind i tilfældighedsdiskussionen, men det er helt sikkert sværere at føle sig uretfærdig behandlet, når grupperne er tilfældige.

Udover den manglende elev-brok, er der andre interessante elementer i de tilfældige grupper. Det sker jævnligt, at gruppesammensætningen udløser følgende reaktioner hos de observerende lærere ”de to ville jeg aldrig have sat sammen” eller ”den gruppe består jo kun af elever, der ikke selv tager initiativ”. Reaktionerne bliver næsten altid gjort til skamme, men heldigvis har både lærerne og eleverne ofte lært noget heraf.

Underligt at blive sat til vægs af noget, man faktisk ikke kender.

Måske er tilfældigheden bare respektfuld, uden bagtanker.

Godt lærerigt Nytår