Lærelyst
Blog
Har rummet betydning?
Problemet er bare, at eleverne flygter fra laminatpladedomicilet når og de selv må bestemme, hvor de vil arbejde/lære.
Udover Svært-pædagogikken har jeg gennem en årrække undersøgt om "rummet", læringsrummet, kan være en didaktisk medspiller, som optimere undervisningen i en lærerig retning. Nogle af mine kommende artikler vil omhandle denne "rum-forskning", men først et lille "tilbageblik".
Når man tager på roomseeing på forskellige Folkeskoler(i denne sammenhæng almindelige klasselokaler), er det forbavsende, hvor ensartet lokalerne er indrettet. Folkeskolen har lige rundet 200 år, man må antage, at den opsamlede viden efterhånden har skabt optimale læreforhold for eleverne. Hvordan skal man ellers tolke de ensartede lokaler?
Ensartetheden må betyde at ”man” er holdt op med at eksperimentere med klasselokalernes didaktiske muligheder. De mange års erfaring har vist ”os”, hvordan lærelokalet skal være indrettet for at opnå det optimale udbytte.
Firkantede rum, 50-60 m2, vandrette, ofte grå, laminatplader, en stol, måske to ved siden af hinanden og en belysning på 400 lux er succes-resultatet af 200 års erfaring med lærerum.
Problemet er bare, at eleverne flygter fra laminatpladedomicilet når og de selv må bestemme, hvor de vil arbejde/lære. Mange elever vælger mindre rum, hvor de bl.a. kan arbejde uforstyrret.
Måske er det en ide(periodevis) at opdele vores lokaler i mindre enheder. Det Skæve Rum er opbygget af små transparente rum(på billedet ses et af rummene). Vi har stor undervisningsmæssig succes med denne indretningsform.
Lad "rum" være en didaktisk medspiller, det underbygger lærelyst (og sæt rengøringen lidt i baggrunden). Se mere herom i nogle af mine kommende artikler.