Lærelyst

Blog

Kampen om algoritmen del

Måske er det ”fint nok” at lade robotterne klare tænkningen og algoritmerne, bare vi er glade.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor ligger tænkningen begravet?

Vi laver målsætninger for alt muligt, men ikke for tænkningen og hjerners udvikling – er der mon et behov herfor.

Da jeg var ung, skiftede jeg både gearkasser og motorer i mine ”gamle” biler. For 40 år siden var det muligt at gennemskue teknikken i en bil. Nu omdage gennemskues de tekniske problemer af en computer, de elektroniske finesser er smarte/hurtigere og sandsynligvis mere sikre, min hjerne er sat på sidelinjen, den kan ikke umiddelbart gennemskue de elektriske kredsløb.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Elever i Grundskolen (8-9. årgang) kan løse de sværeste ligninger(2. og 3. grad) finde rødder og toppunkter på diverse grafer osv. noget jeg selv først lærte i gymnasiet. Hvor er det vildt så ”dygtige” nutidens elever er, nærmest et kvantespring.

Problemet er bare, at eleverne bruger  programmer/apps til at løse disse ligninger og til at finde diverse statistiske deskriptorer. Det elektriske kredsløb har taget over. Og jeg kan fortælle jer, det går meget meget hurtigere.

Selvfølgelig skal eleverne forstå deskriptorernes betydningen, men den matematiske ”mystik” bag, kan man fint ”leve uden”. (også i matematik)

Stjæler vi tænkningen, hjernetræningen fra vores elever– fremskridt eller?

Måske er det ”fint nok” at lade robotterne klare tænkningen og algoritmerne, bare vi er glade.