Lærelyst
Blog
To evalueringsmodeller – to modsætninger eller?
Modellen er en katastrofe når man vurderer fag eller faglighed. Den får mange elever til at fravælge de svære udfordringer, for ikke at fremstå som dumme.
Kan disse to plakater hænge i det samme rum?
Skal vi belønne/rose vores elever, når de har let ved noget eller når de har svært ved noget. Et læringsessentielt spørgsmål.
Den til højre hænger ingen steder, jo i Det Skæve Rum, den har Charlotte Haaber og undertegnet udviklet i vores fælles pædagogiske/didaktiske udviklingsarbejde.
Modellen til venstre hænger i mange klasselokaler, den anvendes, når vi evaluerer adfærd, ”rækker du fingeren op, når du vil sige noget” - ”er du god til at vente, til det bliver din tur” – ”er din computer altid opladet”, det er godt at have let ved disse ting.
Men modellen er en katastrofe(vores mening) når man vurderer fag eller faglighed. Den får mange elever til at fravælge de svære udfordringer, for ikke at fremstå, som elever, der ikke har let ved det faglige. Derved kommer man ”let” til at arbejde med det forkerte, det mindre udviklende stof.
Det er her på sin plads at komme med et par kommentarer til Den Folkepædagogiske Lovsamling.
Der ikke rigtigt, at elever, der har svært ved det faglige, er dumme. De er bare i gang med at lære noget de ikkekan(endnu). Ligeledes er det heller ikke rigtigt, at elever, der laver fejl eller svarer forkert, er dumme. Nej de er bare i gang med at lære noget, der er svært og derfor ret ”naturligt” kommer til at lave flere fejl end ellers
Nej de kan ikke hænge samtidig i samme lokale. Den ene hører til evalueringslokalet, den anden til træningslokalet.
GÆT SELV HVILKEN
Er det evalueringslokaler eller træningslokaler vi ønsker i vores skoler?
Er der nogen der ved, hvordan man får vedlaget ændringer i Den Folkepædagogiske Lovsamling? Er det mon noget, vi kan stemme om.