BLOG

Empty article - Subtitle

Online fællesskabende måltider

Måske skulle vi udnytte, at alle hjemsendte elever i øjeblikket har både god tid og adgang til et køkken - og give dem nogle praksisfaglige opgaver, hvor de kan anvende forskellige faglige kompetencer på nye, skabende og kreative måder til gavn for familie og fællesskab. Måltider kan være fællesskabende sammen, men også hver for sig, kan eleverne overraske forældre, søskende eller andre med deres kulinariske eksperimenter. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip giver dig inspiration til at sende dine elever en tur i køkken. Det er skrevet af Hanne Voldborg Andersen, national koordinator for FabLab@SCHOOLdk og næstformand i foreningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er klassens livretter? Kan de lave en kogebog med klassens livretter Hvilke madretter kan eleverne lave? Kan vi udfordre dem til at lære at… Hvad kan eleverne lave med det, der er i køleskabet? Kan de beregne prisen på et måltid - eller dets kalorieindhold? Kan eleverne bage en Apfelstrudel i tysktimen? Kan de med udgangspunkt i de nye kostråd lave klassens klimavenlige kogebog?

Mulighederne for at kombinere forskellige fagligheder med udfordringer i køkkenet er mange. Online støttet madlavning vil flytte eleverne lidt væk fra de rent digitale skoleopgaver og lade dem arbejde med praktisk problemløsning. Samtidig giver det dem mulighed for at glæde - eller overraske - familien med mageløse måltider og føle stolthed over at kunne det. I dagens tip har vi samlet lidt inspiration til, hvordan vi kan arbejde online med fællesskabende madlavning og måltider.

Vores livretter

Indledende undersøgelse i hjemmet: Hvad kan min familie lide? Lad eleven interviewe familien og udfylde et skema som dette:

Opgave til eleven

Hvad er din livret?

Find et billede af din livret

Kan du selv lave din livret?

Find en opskrift på din livret

Hvad er din livret lavet af?

Andre opgaver ud fra dette:

Lav en fælles kogebog over klassens livretter i en Powerpoint eller som en bog i Book Creator med et slide til hver elev. 

Lad eleverne skrive et brev til forældrene, hvor de spørger, om de ikke skal lave mad sammen en aften i denne uge. Eleven kan foreslå sin eller andre familiemedlemmers livret i brevet og indsætte opskrift og indkøbsliste. 

Lav frokost eller aftensmad til din familie: Hvad kan din familie godt lide og hvad er der i køleskabet? Kan du lave nogle mageløse madder, en skøn sandwich eller en suveræn salat? Lad evt. eleverne inspirere og støtte hinanden ved at være i online dialog i mindre grupper. Fordel dem fx. i mindre mødegrupper i teams eller meet, som beskrevet i dagens tip i går.

Dagens udfordring 1: Lær at lave...

Indledende dialoger med klassen: Hvilke retter kan vi egentlig selv lave? Hvad vil vi gerne lære at lave?

Lad derefter eleverne samarbejde i mindre grupper om at finde opskrifter på retter, som de gerne vil lære at lave. Gennemgå opskrifterne med eleverne - inklusiv dialoger om sværhedsgrad, råvarepriser, sundhed mv. Når opskriften er godkendt laves indkøbslister. Indgå forlods aftale med forældrene om indkøb af råvarer til aftalt dato, hvor eleverne nu i et online samarbejde - fra hver sit køkken skal hjælpe hinanden med at få lavet den samme ret til egen familie. Bed eleverne om at tage billeder eller video fra processen, og lad dem få familien til at bedømme deres ret ud fra forskellige parametre: smag, udseende e.l. Lad eleverne samle deres opskrifter, dokumentation og erfaringer i en fælles ‘kogebog’.

Dagens udfordring 2: Kokkens efterfølger

Har du mod på at streame dig selv i et køkken, kan du også udfordre dine elever til en omgang ‘Kokkens efterfølger’, som de måske kender fra tv-udsendelsen Masterchef. I skal selvfølgelig forlods have aftalt, hvilke ingredienser, der skal være til rådighed hjemme i elevernes køkkener. Herefter skal du lave en ret foran dit webkamera via Teams, Meet eller en Livestream-tjeneste. Dine elever skal følge med og synkront lave samme ret hjemme hos dem selv. Lad eleverne tage billeder af deres retter og have fælles dialoger om anretning, konsistens, smag mv.

Dagens udfordring 3: Tøm køleskabet

Hvad kan vi egentlig lave af det vi har? Forbrugerrådet Tænk har lavet undervisningsmaterialet Klar til Indkøb, hvor vi blandt andet finder opgaven ‘Tøm Køleskabet’:

I opgaven henvises til app’en ‘For Resten’, som kan hjælpe til at minimere madspild. Der findes mange andre forskellige online ressourcer og apps, som kan hjælpe eleverne med at finde på opskrifter, der passer til de i køleskabet tilgængelige råvarer. Her er blot nævnt nogle til inspiration:

Webopskrifter.dk - Tøm køleskabet

Arla - Karolines Køkken App - Tøm køleskabet

Den klimavenlige kogebog

 

Indledende undersøgelse

Lad eleverne registrere, hvad de spiser i et par dage. Lav evt. registreringerne i en Google Formular eller MS Forms. Lad dem sammenligne og reflektere over det fælles, men anonymiserede datasæt. 

Dialog i klassen

Lad dem sammenligne resultaterne med de nye kostråd (2021) fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, som også illustreres fint i denne lille video: 

Spørgsmål til eleverne

Er klassens nuværende kost klimavenlig? Hvilke måltider er mest/mindst klimavenlige? Hvad skal vi ændre på, for at få en mere klimavenlig kost? Hvilke positive/negative konsekvenser vil der være ved det?

Udvikling af nye klimavenlige måltider

Lav en fælles brainstorm med ideer til klimavenlige former for morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider. Lad eleverne finde eller udvikle opskrifter på klimavenlige måltider, som de gerne selv vil spise. Lad dem lave disse retter derhjemme og tage billeder/video samt skrive opskrifter til en fælles klimavenlig kogebog. Lad dem skrive en indledning til opskriften, hvor de redegør for, hvorfor denne ret er særlig klimavenlig, og hvorfor de har valgt netop denne ret til den fælles kogebog.

 

Apfelstrudel in der Deutschstunde

En tysklærer har gennemgået gloserne for de forskellige ingredienser med eleverne, og nu må de så med støtte fra en tysk video i gang med at bage Apfelstrudel derhjemme i tysktimen.

Kommunikationen med forældrene

Det er selvfølgelig vigtigt at informere forældrene om, at elevernes undervisning flyttes ud i familiens køkken, så de bakker op om dette break fra computeren. Vi har lånt denne forældre-besked, som måske kan inspirere andre:

Kilder til mere inspiration og støtte til online madlavning

Domestic Science: Trods det engelske navn er det en dansk blog med 250 opskrifter og 70 faglige artikler til madkundskab samlet af Christian Svane som selv skriver:  “Med denne blog har jeg villet digitalisere min madkundskabsundervisning. Mine elever finder opskrifter, samt faglige artikler, som understøtter den mad, som vi laver i undervisningen… Jeg håber med denne blog at kunne inspirere mine elever/læsere/gæster til at tage endnu mere del i madlavningen i hjemmet med let tilgængelige opskrifter og en viden om maden, som forhåbentlig øger interessen og succesraten af madlavningen”.

Mad I Trin

Mad I Trin er skabt af mor til fire og lærer Dorte Berg Nielsen, som i nemme video-opskrifter til guider børn og nybegyndere gennem madlavningen, så alle kan være med. Videoerne findes i Mad I Trins Facebookgruppe og YouTubekanal:

GoCook: Hvis I kan se igennem fingre med lidt reklame, så er der også onlinestøtte til børns eksperimenter i køkkenet på GoCook by Coop, hvor Micki Cheng livestreamer madlavning til og med børn.

God fornøjelse med online fællesskabende eksperimenter i køkkenet 😊

Følg Danmarks it- og medievejlederforening  på Facebook

Følg Danmarks it- og medievejlederforening på Twitter