BLOG

Empty article - Subtitle

Mundtlig historiefortælling i online undervisning

Du har chancen for at springe ud eller udvikle dig som mundtlig historiefortæller, når du har dine elever med på deres hjemmeskærme.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere og pædagoger er ofte dygtige historiefortællere. Jeg har haft mange rigtigt gode mundtlige fortællere på mine kurser i min tid som seminarielærer og senere som professionel historiefortæller, som har ønsket at anvende mundtlig historiefortælling i deres undervisning og pædagogiske arbejde. Jeg har glædet mig på deres vegne, fordi mundtlig fortælling er et meget værdifuldt medie, at have til rådighed i pædagogers og læreres arbejde.

Det kan være svært at skabe ørenlyd i dagligdagen. Jeg har ofte ikke kunnet dy mig for at spørge mine dygtige fortællere, når jeg bagefter har mødt dem ude omkring. "Hvordan går det med historiefortælling i dit arbejde som lærer eller pædagog?". Ofte er jeg blevet svært skuffet over, at mange af dem slet ikke havde lyst til at tale om deres oplevelser og erfaringer. Det kunne jeg naturligvis tage som en kritik af min undervisnings relevans, men Jeg ved jo også af egen erfaring som lærer, at det slet ikke er let at skabe den ro og samling, som er nødvendig for at kunne fortælle historier i nutidens skoler og daginstitutioner. Pædagoger og lærere har ansvaret for det hele. Der er altid rigtig meget, som kan forstyrre og beslaglægge den koncentration og det fokus, som man har brug for, hvis man skal fange en stor gruppe eller en hel klasse med sin historiefortælling.

De fleste lærere og pædagoger fortæller historier når de underviser ! Selv om det er svært, så fortæller de fleste pædagoger og lærere alligevel historier når de underviser og er sammen med børn. Kun de færreste tænke over, at det er det de gør, men de fleste kender alligevel de stjernestunde, hvor det virkeligt lykkes at fange børnene og hvor de bliver så grebet af en historie, at man kan høre en knappenål falde. De rigtigt dygtige mundtlige historiefortællere, kan skabe stjenestunder med historiefortælling hver gang eller næsten hver gang. Og øvelsen og erfaringen er en afgørende faktor også i den sammenhæng.

Online undervisning kan udvikle din historiefortælling Du kan få flere erfaringer og mere øvelse med mundtlig fortælling i disse tider med online undervisning. Hvis du har roen derhjemme, altså at du ikke selv har børn, som skal hjælpes tilrette samtidig med at du passer dit arbejde. Så kan du starte dagen eller timen med at fortælle en historie for dine elever eller børn. Forbered dig godt i forvejen - find ideer og muligheder her på bloggen - og start uden videre snak med "Nu skal I høre en historie.." - Hvis du har brug for hjælp, så kan du finde en historie på internettet med en af de mange professionelle historiefortællere, som i disse uger og måneder offentliggør mundtligt fortalte historier mere eller mindre gratis på internettet i form af video og lyd. Du kan for eksempel selv lytte til deres historier og få ideer til, hvad og hvordan du selv vil fortælle din historie. Du kan indspille din historie i forvejen og bruge din tid med eleverne til at iagttage, hvordan det virker og i givet fald, hvad der virker. Eller du kan spille en af de professionelle fortælleres videoer eller lydfiler for dine elever, og måske fortælle din egen historie bagefter.

Fortælling som pusterum eller som igangsætter Når du har fortalt din historie, kan du umiddelbart gå i gang med det, som I ellers skal arbejde med den dag eller i den time. Med andre ord, kan du udnytte den ro og det fokus, som gode historier kan skabe, til  andre faglige formål. Mange lærere har også anvendt historiefortælling og højtlæsning som præmie for veludført arbejde i timerne. Eller du kan anvende fortalkte historier du finder på nettet eller dine egne historier som igangsætter, hvor eleverne selv får mulighed for at fortælle deres historier og/eller tale sammen om deres oplevelser, erfaringer og meninger.

Og som en ekstra genvinst mulighed i online historiefortælling, så kan du i de fleste systemer, som anvendes i online undervisning, lukke for for forstyrrelser og larm, som altid forekommer i den fysiske dagligdag.

Mange af mine egne historier er offentliggjort på internetsiden for mundtlig historiefortælling https://storybox.dk og kan anvendes ganske gratis.

Gode fornøjelsen