BLOG

Empty article - Subtitle

Hvad har du i(mellem) ørerne?

Har dine elever behov for en pause fra skærmen? Så kunne det være, at du skulle sætte lydfortællinger på skemaet. Podcast i undervisningen kan give dine elever mulighed for at fordybe sig individuelt i emner, der interesserer dem, kombinere undervisning og bevægelse, øve sig i aktiv lytning og blive bedre til at danne indre forestillingsbilleder Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip om Podcast i undervisningen er skrevet af Hanne Voldborg Andersen, national koordinator for FabLab@SCHOOLdk og næstformand i foreningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rigtig mange mennesker har under Corona-nedlukningen fået nye vaner og fordybet sig i lydbogs- og podcastuniverset. Der lyttes i bilen eller på cykel-, gå- og løbeturen. Måske er du en af dem, der ligesom jeg er hoppet med på denne bølge?

Lydfortællinger - altså fortællinger, hvor du alene oplever med ørerne - er ikke nogen ny opfindelse. De fandt vej til lyttere i mange hjem sammen med udbredelsen af radioen i tiden efter 1920, men tabte senere terræn i forhold til tv-udsendelser. I dag er genren takket være mobiltelefonen som nyt medium igen i vækst, og der podcastes lydfortællinger som aldrig før. Begrebet podcast refererede oprindeligt til casting af medier via en iPod, men står i dag for Personal On Demand Casting. Der findes mange forskellige podcastgenrer, som opbygger og formidler indhold efter forskellige koncepter.

GENRER

  • Emnestyret podcast
  • Samtalepodcast
  • Humorisk podcast
  • Dokumentaristisk podcast
  • Politisk podcast
  • Nyhedspodcast

KONCEPTER

  • Hørespil
  • Lydbøger
  • Samtaler
  • Diskussioner og debatter
  • Taler
  • Nyhedsudsendelser
  • True Story - True Crime

Eleverne kan arbejde med podcast i undervisningen som både konsumenter og producenter. Som konsumenter kan de lade sig berige af fortællingerne og leve sig ind i stoffet. Det er overraskende, hvor få podcast, der er produceret til børn og unge med læring for øje, og det kan være en udfordring at finde frem til gode podcast, som du frit må bruge i undervisningen. En del podcast er i dag placeret på betalingstjenester som fx. Podimo og Talk Town, som kræver abonnement. Andre får du gratis adgang til via iOS eller Android podcastplayer; Spotify eller fra forskellige sites i browseren på din computer.  

 

Podcast for de yngste elever

For de yngste elever vil det være en fordel at give dem præcise links til den eller de lydfortællinger, de skal lytte til. Herunder finder du links og beskrivelser af forskellige muligheder:

Radionauterne - For nysgerrige børn (4-10 år) - Om videnskab, videnskabsmænd og -kvinder. Børn stiller spørgsmål om mennesker, naturen, maskiner eller universet og værterne følger svarene, hvor de end går hen.

GoLittle: Historie(r) for børn - Fortællinger om de sejeste steder i Danmark og deres historie. Inklusiv små quizzer

2GOBOG - Børnepodcast om forskellige emner, som fx hemmeligheder og forventninger. Værterne taler om bøger, de har læst, som passer godt til dagens emne.

Sindssygt langt ude københavnske godnathistorier, Sindssygt langt ude aarhusianske godnathistorier & Sindssygt langt ude løgnehistorier - En serie fortællinger, der giver virkelig langt ude bud på, hvordan bygninger, skulpturer og andre ting og sager er opstået i de to byer og andre steder.

Lille Nørd  - Kan det virkelig passe… spørger Anders og Katrine fra Lille Nørd og så er det bare at vælge mellem 50 forskellige udsendelser om lige så mange forskellige dyr. 

Brødrene Grimms eventyr - Helt traditionelt - oplæsning af eventyr

Vilde rekorder – fra Guinness Rekordbog - To værter læser sig igennem en vilde, sjove, underlige, fantastiske og fascinerende rekorder. Alt fra lange negle, sociale medier, opvask og Mariekiks bliver taget under behandling. 

Barn, kend din krop - En podcast om kroppen for børn fra 7-12 år. Anna og Lærke fortæller om kroppens finurligheder, både når den er rask og når den er syg.

 

Podcast for de ældste elever

For de ældre elever vil det være relevant at involvere dem i jagten på interessante podcast, og lade dem inspirere og dele episoder med hinanden. Herunder finder du derfor blot nogle enkelte mulige bud på podcast for de ældste elever:

Klassens time - Alle børn har ret til at have det godt. Det står i FN’s Børnekonvention. UNICEF har spurgt danske skoleelever om, hvornår de føler sig allermest udsat og udenfor i skolen. Det har givet 12 spændende podcastepisoder, hvor det er de unge, der sætter dagsordenen. Sammen med Sofie Østergaard inviterer to elever ind til KLASSENS TIME. Her får de hver uge en snak med en ekspert om et af de 12 temaer, hvor eleverne mærker udsatheden i skolen.

Harry Pottcast - Podcast om den famøse Harry Potter-serie. Værterne Amalie og Nanna gennemgår og diskuterer et kapitel i hver episode. Nyt kapitel hver anden uge.

Genstart  - Tidens største og vigtigste nyhedshistorier fra DR. Et unikt indblik i én aktuel historie, som besvarer spørgsmål, du ikke anede, du ønskede svar på.

Third Ear - Fængslende true story podcast om et væld af historier.

Mørkeland - En samtalepodcast, der beskæftiger sig med kriminalsager. Den udforsker sindets mørkeste kroge og forsøger at komme årsagerne til drab nærmere, samt blive klogere på dansk kriminalhistorie og indretningen af vores retssystem. 

Radiofortællinger - Et program med krøllede, storslåede og hemmelige historier. Her kan du høre om personlige beretninger og højspændt drama, godnatlæsning, telefonbeskeder og røverhistorier. 

Analyse og produktion af podcast

Hvis dine elever skal arbejde med analyse eller produktion af podcast finder du god inspiration og konkret vejledning i fx. disse ressourcer: 

Klassens podcast - Fint gennemarbejdet forløb fra Silkeborg Bibliotekerne med mange konkrete tips, undervisningsmaterialer og vejledninger til både analyse og produktion af podcast. 

I første del af forløbet arbejder eleverne med genren podcast. Genren præsenteres og eleverne gennemfører analyser af podcasts ud fra en given model.

I anden del af forløbet udarbejder klassen deres egen podcastserie. Det er vigtigt, at klassen vælger et overordnet tema, der er gennemgående for alle podcastafsnit.

Podcast i danskfaget - CFU/VIA introducer forskellige materialer til arbejdet med podcast i danskfaget. Centralt betones 10 fordele ved podcast i undervisningen:

  1. Det er teknisk nemt at bruge podcast i skolen
  2. Eleverne kan overskue store mængder materialer når der lyttes
  3. Eleverne lærer at lytte aktivt
  4. Styrket inklusion af elever med læseudfordringer
  5. Fantasi og dannelsen af indre billeder styrkes ved lytning
  6. Træning af mundtlig formidling i produktion af podcast
  7. Inspirere eleverne til at søge ny viden i podcast universet
  8. Kan indgå i prøverne som fiktion - æstetiske tekster/ikke-fiktion - multimodale tekster
  9. Mulighed for kreative produktioner af lydfortællinger og formidling
  10. Nem deling med autentisk publikumr på skolen o.s.v.

Lydfortællinger - Bog af Trine May, Frederik May og Jonatan May er målrettet 7.-10. klasse og sætter fokus på lydfortællinger i bredere forstand: Introduktion til genren, analyse og produktion med fokus på dramaturgi, stemmer og lyde.

 

Hvad har du i(mellem) ørerne lige nu?

Skriv gerne en kommentar til dette indlæg, hvis du har gode forslag til podcast til brug i undervisningen - eller fortæl, hvad du selv går og lytter til. Hvis du ikke registreret bruger på Folkeskolen.dk kan du også dele dine podcast forslag i dette dokument. Så lover vi at formidle videre i et senere indlæg her på bloggen og i vores medlemsblad It, Medier og Læring.

Min egen playliste sætter i øjeblikket fokus på begrebet Computational Thinking i en fin podcast-serie fra IT-VEST. Skal du lytte med? God fornøjelse med podcast i undervisningen 😊

Følg Danmarks it- og medievejlederforening  på Facebook

Følg Danmarks it- og medievejlederforening på Twitter