BLOG

Empty article - Subtitle

Sproglærerdagen

Vores elever stod på tæer, da vi på Sproglærerdagen havde lærerstuderende fra Odense med i tyskundervisningen. De studerende stod for to ud af syv værksteder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Østerhåbskolen i Horsens er vi så privilligerede at have et samarbejde med tysk på Læreruddannelsen i Odense. Tidligere har vi haft et samarbejde om læremiddelanalyse, da vi stod overfor at skulle vælge nyt lærebogssystem til tysk. Den 25. september havde vi inviteret Solveig Gaardsman, lektor på UCL sammen med hendes tyskhold til at deltage i Sproglærerdagen. Vi havde et ønske om, at vores elever skulle gennem syv sprogværksteder i løbet af dagen. Her bød de studerende ind med to tysk-værksteder.

For eleverne er det spændende, når der kommer nye ansigter og underviser dem i tysk, og deres motivation til at stå på tæer for at gøre det godt er udpræget anderledes end til dagligt – eleverne vil gerne give de studerende en god oplevelse ude i virkeligheden.

Værksted med eventyr De studerende havde bl.a. lavet et værksted, hvor der skulle læses Tölpel-Hans. Først fik klassen i værkstedet læst eventyret højt. Imens der kørte en billedserie på smartboardet til at understøtte den oplæste tekst. Herefter fik alle elever en seddel med en bid af teksten, og i to grupper skulle de forsøge at organisere sig i den rigtige rækkefølge, inden hele klassen skulle læse højt og dermed gentage den oplæste historie.

Bevægelsesværksted I et andet værksted var der to aktiviteter, der skulle nås. Først en billedhistorie om Berlin, og i den anden aktivitet var der indtænkt bevægelse. Eleverne skulle her quizze på to hold og hoppe, kravle, krybe til tavlen og sætte kryds ved enten Dänemark eller Deutschland, så der var samtidig noget interkulturelles lernen.