Blog

Valgfaget det forsvandt – 25 års undren på 25 linjer

Publiceret Senest opdateret

Denne artikel ligger langt fra, hvad jeg plejer at skrive om. Den får sikkert ingen pædagogiske medaljer og sandsynligheden for at blive lidt til grin er relativ stor, men mere end 25 års undren presser sig på, så jeg har besluttet at vove pelsen(er alligevel ved at være lidt tyndhåret).

Da jeg var ung lærer, fandtes der et valgfag med navnet Maskinskrivning. Her lærte man ”blindskrift” og ”tifingersystemet”. Målet var at kunne skrive uden at se på tastaturet og anvende alle 10 fingre. Selv på de ikke elektriske skrivemaskiner, hvor der virkelig skulle ”trykkes igennem” på tasterne, kunne elever opnå ret høje skrivehastigheder. Valgfaget var vel målrettet den del af erhvervslivet, der levede af at skrive på maskine, hastigheden ”lå” i de to begreber.

Da computerne gjorde deres indtog i uddannelsessystemet forsvandt Maskinskrivningsfaget og blev i 1992 erstattet af valgfaget Tekstbehandling. Blindeskrift og 10 fingersystemet blev en minimal, næsten ligegyldig parentes i det nye valgfag. Med de to kompetencer forsvandt ønsket om at kunne skrive hurtigt på sit tastatur.

Lærelyst

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Det er her, jeg undres. Da nogle få personer skulle leve af ”hastigheden” ved tastaturet, trænede vi hastighed, da vi alle(og jeg mener alle) fik et tastatur mellem hænderne var hastigheden pludselig ligegyldig.

For ca. 12 år siden forsøgte The Anti-Powerpoint Party i Schweiz at få forbudt brugen af PowerPoints. De mente, at landet kunne spare ca. 13 mia. kroner årligt på tabt arbejde, hvis der blev brugt mindre tid på ligegyldige og kedelige præsentationer.

Det er her, sandsynligheden for at blive til grin kommer ind i billedet. Hvis vi i 1992 havde valgt at gøre træning af skrivehastighed obligatorisk for alle danske skoleelever i stedet for at udfase denne lidt underlige kompetence, så ville de fleste danskere under 45 år, nu have en gennemsnitlig skrivehastighed, der er 20 procent(sandsynligvis mere) hurtigere end i dag.

Bruger vi meget tid dagligt med et tastatur mellem hænderne? Prøv nu at udregne værdien af den øgede hastighed. Ja ikke sandt, de 13 mia. kroner blegner i denne sammenhæng.”

"Gevinsten” kunne også omsættes til mere fritid, en ”gratis” fridag hver, ja hvor tit mon?

Måske burde man starte et nyt parti "(et eller andet med tastatur) eller kære politikere ”ideen er jeres”, men pas på jeres knæ, denne frugt hænger virkelig lavt.