Virkelighedens Vestby

Blog

Jeg er ikke umotiveret. Jeg har urimelige arbejdsvilkår.

I 2019 var folkeskolereformen til eksamen. Timss-undersøgelsen af danske elevers matematikkundskaber i 4. klasse viser tydeligt, at eleverne ikke er blevet dygtigere af at gå i den danske folkeskole under reformen fra 2013.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Knap var printerne i diverse kontorer færdige med at udskrive Timms-rapporten fra 2019, før de første kommentarer var klar. Rapporten viser et fald i de danske elevers matematikevner , og hurtigt derefter stod forklaringerne klar. Blandt andet er skolelederformanden citeret for, at ”der var ingen, der lige tænkte 'hvor spændende' om denne reform” og at ”det var ikke motiverende.” Det bliver jeg, som matematiklærer på netop de evaluerede årgange (1.-4.) ærligt talt en smule fornærmet over.

Virkelighedens Vestby

Jeg er medlem af kredsstyrelsen i Århus Lærerforening. Men jeg er først og fremmest lærer på Ellehøjskolen i Aarhus V, en skole med tæt på 100 % tosprogede elever i almenafdelingen. På bloggen skriver jeg om dansk som andetsprog og integrationspolitik med udgangspunkt i en skolehverdag, set fra klasseværelset.

Jeg er ikke umotiveret! Jeg går på arbejde hver dag, og min faglige stolthed byder mig at gøre så god en indsats, som jeg overhovedet har muligheder for. Hvis jeg manglede motivation for at udføre mit job, ville det forhåbentlig være blevet opdaget og påpeget af min ledelse i årene mellem 2013-2020. Så nej, Claus Hjortdal, det er ikke motivationen der mangler. Det er mine arbejdsforhold, der direkte har ført til det målte fald i elevernes faglige resultater.

Retfærdigvis skal siges, at Hjortdal selv er inde på andre mulige forklaringer. Længere skoledage er tydeligvis ikke motiverende. Ikke for lærerne, men for eleverne, der ikke kan afkræves samme professionelle tilgang til opgaven som vi lønnede medarbejdere. Hvis man skulle være i tvivl om dette, kan man bare tænke tilbage til forårets nødundervisning. Jeg var næppe den eneste i landet, der oplevede eleverne have langt bedre skoledage fra 8-12, end de tidligere havde haft fra 8-15.

Startende allerede i 2009 er der også sket et fald i antallet af lærerstillinger, der er større end samme periodes fald i antallet af skoleelever. Og de to ting, længere dage med færre lærere, kan jo kun lade sig gøre, hvis undervisningstimerne stiger og forberedelsen falder. Det resulterer i flere lærere, der går på deltid for at få hverdagen og arbejdslivet til at hænge bare nogenlunde sammen.

Så inden lærerne gøres personligt ansvarlige for diverse skuffende undersøgelser, kunne man jo kigge på den ramme, som vi arbejder indenfor. Jeg er helt sikkert ikke alene, når jeg svarer Claus Hjortdal: Jeg er ikke umotiveret. Jeg har urimelige arbejdsvilkår!