Virkelighedens Vestby

Blog

Folkeskoleforliget set fra den ideologiske helikopter

Forliget om en justering af folkeskolereformen indeholder ikke kun praktiske ændringer, men har også et par alarmerende ideologiske tidsler gemt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden regeringen indgik et bredt forlig om en justering af folkeskolereformen i januar, har mange gode mennesker analyseret forliget. Mange af kommentarerne har set på de praktiske konsekvenser, i form af flere fagtimer, øget brug af §16b, og en forkortelse af skoledagen. Den del af analysen overlader jeg trygt til andre. Selv vil jeg for et kort øjeblik bevæge mig væk fra mit sædvanlige fokus på dansk som andetsprog og konsekvensen for tosprogede elever, og tage en flyvetur i den ideologiske helikopter. Jeg vil kaste et kritisk blik på hvad jeg antager er DF’s aftryk på aftalen, nemlig initiativ 8, ”kanonlister og styrket fokus på Rigsfællesskabet”.

Virkelighedens Vestby

Jeg er medlem af kredsstyrelsen i Århus Lærerforening. Men jeg er først og fremmest lærer på Ellehøjskolen i Aarhus V, en skole med tæt på 100 % tosprogede elever i almenafdelingen. På bloggen skriver jeg om dansk som andetsprog og integrationspolitik med udgangspunkt i en skolehverdag, set fra klasseværelset.

Mens man med den ene hånd lemper målstyringen gennem fælles mål, tager det netop vedtagne forlig et par skridt imod at styrke styringen indenfor kulturformidlende fag som historie og litteraturundervisningen i dansk. Forligets initiativ 8 vil iværksætte en undersøgelse af ’hvorvidt der er behov for yderligere understøttelse af lærernes brug af kanonlisterne samt behov for udvidelser af de nuværende kanonlister i dansk og historie’ (min fremhævning).

Et yderligere tiltag indenfor styrkelsen af en ensrettet dansk kultur sniges stille ind af bagdøren. Initiativet om forenkling af brugen af §16b indeholder denne tilføjelse; ’Samtidig permanentgøres muligheden for at afkorte den understøttende undervisning med yderligere 1,5 klokketimer ugentligt på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelse typisk foregår, dvs. enten i 7. eller 8. klasse for at gøre plads til konfirmationsforberedelse.’ Hermed gives forkyndende undervisning i en specifik religion direkte plads i skoleskemaet.

Disse to elementer er ifølge min læsning farlige. Det er små, men sikre, skridt imod en politisk styring af en ensrettet kulturformidling i den danske folkeskole. Der arbejdes langsomt på at omdanne folkets skole til et nationalromantisk arnested for en ensartet dansk folkesjæl. Jeg kan kun frygte denne tendens i retning af øget nationalistisk indoktrinering, og håber meget af de øvrige forligspartier på et tidspunkt vil stå imod. Ellers må vi som lærerstand jo hjælpe dem!