BLOG

Empty article - Subtitle

Børn og unge er som regel gode til at forklare, hvad de har brug for

Vi skal huske at tale med eleverne om, hvordan de kan få det nemmere ... og ikke nøjes med at trække på vores faglige viden og erfaring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her i mit næstsidste blogindlæg vil jeg gerne understrege, hvor vigtigt det er, at vi husker at inddrage børn og unge, så vi får deres perspektiv, når vi arbejder på at hjælpe dem i bedre trivsel.

  • I ved i forvejen noget om BØRNEPERSPEKTIVET – ud fra jeres faglighed, teori og anden viden om børn og unge

  • Men I ved ikke noget om BARNETS PERSPEKTIV – før I har fået talt med barnet eller den unge

Som jeg i tidligere blogindlæg har skrevet, har jeg mange gange været med til at lægge en plan med indsigtsfulde forældre og lærere. Planer om justeringer og tiltag i elevens dagligdag, som skulle gøre det nemmere både hjemme og i skolen. Hvor det viser sig, at eleven har helt andre behov, og måske ikke engang er tynget af dét, som de voksne troede – men af noget helt andet.

Børns Vilkår har defineret, at GOD BØRNEINDDRAGELSE ER, NÅR BARNET OPLEVER:

  • At blive lyttet til og anerkendt
  • At blive mødt som et individ med egne synspunkter
  • At blive mødt som rettighedsindehaver
  • At der er tillid til, at barnet er kompetent i eget liv
  • At barnet ved, hvad der forventes
  • At barnet ved, hvad der er muligt for barnet at få indflydelse
  • At barnet selv har indflydelse på aftaler og rammer for processen
  • At barnet har forståelse for, hvorfor dets ønsker er imødekommet eller hvorfor de eventuelt ikke er

Hvordan vi taler med og inddrager børn og unge, har jeg blandt andet skrevet om i følgende blogindlæg:

(selv om flere blogindlæg primært handler om delebørn og skilsmisse, kan de bruges i forbindelse med samtaler med børn og unge i det hele taget)