BLOG

Empty article - Subtitle

Delebørn har opskriften på, hvad de har brug for

Med enkle spørgsmål finder selv indskolingsbørn ingredienserne, som hjælper dem til bedre trivsel – både i skolen og hjemme.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når elever har det svært i forbindelse med skilsmisse – nogle gange også flere år efter familiens brud – bør vi nogle gange også tale med eleven om, hvad de voksne kan gøre. I stedet for blot at læne os op ad generel viden og teori.

Jeg har mange gange været med til at lægge en plan med indsigtsfulde forældre og lærere. Planer om justeringer og tiltag i elevens dagligdag, som skulle gøre det nemmere både hjemme og i skolen. Hvor det viser sig, at eleven har helt andre behov, og måske ikke engang er tynget af dét, som de voksne troede – men af noget helt andet.

Uanset hvor svært en elev har det, er der altid ressourcer, som kan graves frem og bygges videre på

Børn og unge er som regel gode til at forklare, hvad lige præcis de har brug for. Der er mange redskaber, som kan hjælpe eleven til at få sat ord på, hvad der kunne være en hjælp i en svær tid.

Jeg har bl.a. gode erfaringer med skalaspørgsmål, spørgsmål om undtagelser til det, som er svært, om det der fungerer, samt fremtids- og drømmespørgsmål – hvor jeg ofte får konkrete og brugbare svar, som i mange tilfælde nemt kan imødekommes.

Delebørn ligger inde med meningsfulde svar – som de nogen gange ikke engang vidste af, de havde …