BLOG

BLOG

Empty article - Subtitle

Pisa-test: Idioti er at gøre det samme og forvente et nyt resultat

Jeg er overbevist om, at lærere og pædagoger kunne gøre det bedre. Også i de forhadte nationale tests med alle de mange metodiske fejl, som de desværre indeholder. Det kræver dog, at de kommer fri af skolereformen og sættes fri til faktisk at forbedre mulighederne for eleverne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endnu en omgang nationale test. Endnu en omgang PISA. Desværre viser tallene igen, at danske børn ikke klarer sig så godt, som vi havde håbet eller forventet.

Regeringen bliver ved med at teste børnene og beder lærerne om at gøre det bedre og bedre. Samtidig får lærerne ikke den nødvendige frihed til faktisk at løse opgaven. Det er urimeligt.

Idioti er som bekendt at blive ved med at gøre det samme, men forvente et nyt resultat. Skolereformen virker ikke. At give den fem år var en fejl. At blive ved med at have reformen er bare at forlænge idiotien. Der kommer ikke nye resultater og bedre resultater af at blive hængende  i en fejlslået reform. Den skal væk. Skolen skal sættes fri.

Jeg er overbevist om, at lærere og pædagoger kunne gøre det bedre. Også i de forhadte nationale tests med alle de mange metodiske fejl, som de desværre indeholder. Det kræver dog, at de kommer fri af skolereformen og sættes fri til faktisk at forbedre mulighederne for eleverne.

Magten skal placeres, hvor fagligheden er. Derfor bør lærerne også sættes fri til at undervise, som de har lyst til. Helt fri. Ikke i få kommuner og med statslig overvågning. FRI. Fri fra timetal, fri fra krav om planer og test, fri fra lange skoledage. Fri. Fri til selv at bestemme, hvordan undervisningen og hverdagen skal se ud for eleverne på den enkelte skole. Det er trods alt lærerne, som kender dem bedst. Det er lærerne, som har fagligheden til at undervise og også sikre høje resultater, som kan gøre Danmark stolt ude i verden.

Det kræver dog, at de får en ærlig chance til at vinde kampen sammen med eleverne. Det har de ikke nu. Derfor forventer jeg heller ikke, at Danmarks resultater bliver bedre fremover. Helt idiot mener jeg dog ikke, jeg er.

Powered by Labrador CMS