Blog

Billedkunstens dag

Med opbakning fra ledelsen kan Billedkunstens dag blive en synlig og anderledes dag på skolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Lundgårdskolen i Herning har vi tidligere markeret billedkunstens dag med forskellige tematiske udstillinger på skolen læringscenter. Udvalgte kunstplakater på staffelier har givet eksempler på, hvordan kunsten gennem tiden har givet udtryk for temaer som fx ”Børn i kunsten”, ”Til fest”, ”Leg og arbejde” og ”Portrætter”.

Skolens billedkunstlærere ville i år dog gerne involvere børnene mere aktivt på dagen, og vi ville gerne gøre dagen meget synlig for alle. Vi ønskede imidlertid ikke at lægge beslag på alle billedkunstlærernes tid og undervisning i en periode forud for dagen. Billedkunstfagets timetal er meget begrænset, og det kan være svært at nå det, der er planlagt ifølge årsplanen. Så den obligatoriske undervisning i faget var fredet.

I stedet gik vi til ledelsen og spurgte, om vi kunne få frigjort 3 billedkunstlærere hele dagen. Så ville vi arrangere en Billedkunstens dag med tilbud til alle, der havde lyst til at være med i kortere eller længere tid. Og vi ville efter dagen stå med nogle fællesværker, som kunne udsmykke på skolen. Ideen blev straks købt af ledelsen, og tilmed fik vi grønt lys til at indkøbe eventuelle store lærreder til fællesarbejderne.

Danmarks Billedkunstlærere

Danmarks Billedkunstlærere er en landsdækkende forening, som arbejder på frivillig basis. Foreningen består af en landsstyrelse og 9 regionale kredse med hver sin kredsbestyrelse. Foreningen har p.t. 1750 medlemmer, og foreningens formål er at fremme forståelsen for værdien af børns æstetiske og billedsproglige udtryk at fremme forståelsen for faget Billedkunsts betydning i og uden for folkeskolen at arbejde for, at faget indtager en væsentlig stilling i uddannelsessystemet at arbejde for, at faget udvikles at formidle fagets indhold til foreningens medlemmer og bredere kredse

Vi indrettede 3 store værksteder i et åbent område omkring billedkunstlokalet, hvor der blev arbejdet med temaet ”Vild med dyr - vilde dyr”- collageklip, doodleart og papdyr. Der var pyntet op med flag, for at markere dagen og gøre alle forbipasserende forældre og lærere opmærksomme på den særlige begivenhed.  Værkstederne var åbne for alle elever, der havde lyst til at deltage, men der måtte max komme 5 elever ad gange fra hver klasse. Klasserne kunne aftale en turnusordning med de lærere, der var i klasserne i løbet af dagen, så alle, der havde lyst til at være med, fik mulighed for det. Planen blev udsendt til lærerne ugen før, så de kunne tage højde for de afbræk, det ville give i deres undervisning.Det var så spændende at se, om der var opbakning til dagen. Vi havde ingen fornemmelse af hvor mange, der ville være med, da der ikke var nogen forhåndstilmelding. Men det summede af aktivitet lige fra skolestart, og det blev en fantastisk dejlig dag, der emmede af virkelyst og glæde ved praktisk billedarbejde. Der blev samarbejdet på tværs af klasser og alderstrin, eleverne hyggede sig og inspirerede hinanden.

Opgaverne på sådan en dag skal være lette at sætte i gang, og de skal være tilpas åbne, så der er mulighed for løsninger på mange niveauer. Set medet kritisk billedkunstfagligt blik har vi måske ikke indfriet de største fagfaglige mål, men det var jo heller ikke målet for dagen. Vi fik afprøvet en ramme for en aktiv dag i med billedkunstarbejde, og den kan absolut gentages med nye opgaver næste år.

Hvis man bruger sin fantasi, og hvis ledelsen bakker op om alternative initiativer, så kan meget lykkes.