Foreningen har en klar opfordring til handling.

Landsformand: Politikerne har stjålet billedkunst­timen i 1. klasse

Det er rystende, at man stjæler lektionen i billedkunst i 1. klasse, fjerner tre idrætstimer i udskolingen og en lektion i håndværk og design på mellemtrinnet, skriver landsformanden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er nu en kendsgerning at politikerne har besluttet, at det er vigtigere at prioritere praktiskmusiske fag i udskolingen end at fastholde et praktiskmusisk fag som billedkunst i 1. klasse. Lovforslaget har nu været til andenbehandling og tredjebehandling, og der er ikke ændret et eneste komma i forhold til at beholde billedkunst i 1. klasse. 

Danmarks Billedkunstlærere er selvfølgelig dybt skuffet over, at man ikke har lyttet til alle vores henvendelser.

I lyset af politikernes ønske om mere praktiskmusisk undervisning er det rystende, at man stjæler lektionen i billedkunst i 1.klasse, fjerner tre idrætstimer i udskolingen og en lektion i håndværk og design på mellemtrinnet og påberåber sig at have forøget den praktiskmusiske undervisning samlet set over et skoleforløb.

Det vil sige fem praktiskmusiske lektioner er fjernet andre steder i skoleforløbet for at kunne realisere flere praktiskmusiske valgfagstimer i udskolingen. Den praktiskmusiske fagblok er altså status quo, med undtagelse af én enkelt lektion, som er det fagblokken er forøget med. Fagblokken udgør således fortsat kun 23,10 procent af det samlede skoleforløb fra 1.-9. klasse, som den har gjort i mange år.

Danmarks Billedkunstlærere

Danmarks Billedkunstlærere er en landsdækkende forening, som arbejder på frivillig basis. Foreningen består af en landsstyrelse og 9 regionale kredse med hver sin kredsbestyrelse. Foreningens formål er at fremme forståelsen for værdien af børns æstetiske og billedsproglige udtryk, at fremme forståelsen for faget billedkunsts betydning i og uden for folkeskolen, at arbejde for, at faget indtager en væsentlig stilling i uddannelsessystemet samt at arbejde for, at faget udvikles at formidle fagets indhold til foreningens medlemmer og bredere kredse.

Den humanistiske fagblok som udgør 50 procent af den samlede undervisningstid 1.- 9. klasse, har kun afgivet én lektion. Det samme gælder for den naturfaglige fagblok, som udgør 26,89 procent.

Det ville være mere reelt at tale om en forøgelse, hvis man havde taget de fem lektioner fra den humanistiske blok.

Derfor har de fjernet billedkunsttimen

Nedenfor er Børne- og Undervisningsministeriets svar på Danmarks Billedkunstlæreres høringssvar, som vi modtog 3. oktober 2024. Vi sendte et modsvar på nedenstående og bad om foretræde for Børne- og undervisningsudvalget.

Svar fra ministeriet

”Børne- og Undervisningsministeriet konstaterer, at forslaget om at afskaffe billedkunst på 1. klassetrin har givet anledning til, at et antal høringsparter og et stort antal foreninger og personer, der ikke er høringsparter, har valgt at afgive høringssvar til lovforslaget med opfordring om, at billedkunst i 1. klasse bevares.

Ministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram, at billedkunst reduceres med 30 undervisningstimer i 1. klasse, hvormed opstart af undervisningen i billedkunst udskydes til 2. klasse, hvor der vil være 60 undervisningstimer, dvs. to ugentlige lektioner.

Reduktionen af undervisningstiden i billedkunst i 1. klasse er bl.a. begrundet i ønsket om en kortere skoleuge i indskolingen, og at eleverne skal opleve færre skift i voksne og færre lokaleskift. Samtidig var der afsat så få timer til faget på 1. klassetrin, at det var svært at sikre faglig fordybelse og solide lærer-elev relationer. Til sidst kan eleverne i indskolingen udforske deres kreativitet i andre fag som fx dansk.

Herudover medfører de samlede ændringer i timetalsmodellen, at det bliver muligt for elever i udskolingen at vælge billedkunst som 2. praktiske/musiske valgfag, ligesom antallet af undervisningstimer i praktiske fag over et skoleforløb samlet set forøges.

Børne- og Undervisningsministeriet bemærker med hensyn til reduktionen af undervisningstiden i håndværk og design, at det fremgår af aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram, at antallet af fagtimer i indskolingen og på mellemtrinnet afkortes med 150 timer for at forkorte skoledagen, herunder håndværk og design der reduceres med 30 timer i 4. klasse.

Det fremgår endvidere af lovudkastet (side 163), at der med ændringen muliggøres en kortere skoledag for eleverne og en mere jævn fordeling af timerne i faget over skoleårene. Bemærkningerne har derfor ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.”

Den fortsatte kamp

Billedkunst er fra skoleåret 2025 nu ikke længere et fag i 1. klasse. På trods af Danmarks Billedkunstlæreres ihærdige protester siden 19. marts og indtil nu, samt flere andre organisationer og privatpersoner i form af flere breve til Mattias Tesfaye og Børne- og undervisningsudvalget, møde med undervisningsministeren Mattias Tesfaye, foretræde for Børne- og undervisningsudvalget, underskriftindsamling på Facebook, 1. maj, Folkemødet og Kulturmødet på Mors, samt aflevering af underskrifterne, har politikerne besluttet at overhøre enhver fornuftig argumentation for at beholde billedkunst i 1. klasse.

Vi takker alle jer som har bidraget med jeres støtte enten med jeres underskrift eller ved at skrive til politikerne. Danmarks Billedkunstlærere vil fortsat kæmpe for at billedkunst er et fag med minimum to lektioner fra 1. klasse og igennem hele skoleforløbet. Imens vi fortsætter kampen, har vi nedenstående opfordring til alle billedkunstlærere ude på skolerne.

En opfordring til handling på skolerne

Stil forslag om at få timer fra skolens Timebank til mindst én lektion i billedkunst.

Vi opfordrer alle billedkunstlærere ude på skolerne til at kontakte deres skoleleder og skolebestyrelsen for at stille forslag om, at der tages tid til mindst en lektion til billedkunst fra Timebanken. Alle skoler får en Timebank til rådighed i forbindelse med at politikerne har afskaffet al understøttende undervisning. Disse timer er i stedet sat ind i skolens Timebank, hvor skolerne selv kan prioritere, hvad timerne skal bruges til.

Eller man kan tage imod opfordringen fra Børne- og undervisningsministeriet, som selv opfordrer til, at eleverne kan udforske ”deres kreativitet i andre fag som fx dansk”, med andre ord har de givet grønt lys til, at man rent faktisk kan ”øremærke fx to dansklektioner” til at udforske billedkunstkreativiteten i 1. klasse.

Billedkunst skal tilbage i 1. klasse. Jo flere skoler der prioriterer at øremærke mindst en lektion til billedkunst jo bedre. Det sender et signal til politikerne om, at skolerne vil noget andet.

Med venlig hilsen

Landsformand

Lykke Østrup Andersen