Praktikeren
Blog
Dyst med dyrene
Menneske imod dyrene - Hvem vinder??
Årsagen til ideen
Jeg har i denne forsigtige skoleåbningstid skullet varetage undervisningen for elever en hel dag, som jeg normalt kun har en enkelt lektion om ugen. Derfor kunne jeg mærke at der var brug for noget ekstra, til at få aktiveret noget faglig forståelse med bevægende leg og spil.
Fokus på gruppearbejdet
Fokus ville jeg også gerne have skulle være på gruppearbejdet.
- Hvordan arbejder man godt sammen
- Hvordan hjælper man hinanden
- Hvad er man selv god til?
- Hvad er man ikke så god til, og hvad skal man derfor huske på selv?
Disse spørgsmål kommer af vores tidligere arbejde med personlighedstyper efter Garudas farvemodel. Den er klart værd at anbefale at kigge på. 😊
Programmet var derfor følgende
1. Kan klassen bevæge sig som et tusindben? Eleverne skulle stille sig på en lang række med en meters mellemrum til hver elev. Så skulle hele klasse prøve at gå i takt. Dette var en meget svær og sjov udfordring, som de virkede til at more sig over.
2. Eleverne skulle derefter prøve at springe lige så langt som et dyr. Her var fokus på, at man skulle prøve at lave et længdespring så godt som muligt i tre forsøg, og så sammenligne med en tabel over hvad udvalgte dyr kunne springe i naturen. Igen lå fokus ikke på, hvem der kunne springe længst, men på hvilket dyr man kunne springe lige så langt som.
3. Så skulle eleverne løbe så hurtigt som dyrene. Her blev en bane på 50 m målt af, og eleverne skulle så løbe så hurtigt de kunne, og derefter notere deres resultater. Resultaterne skulle derefter udregnes tilbage i klassen.
4. Til sidst skulle eleverne hver for sig spille spillet ”multiplication Grand Prix”. Dette er et spil, der handler om at give en bil fart i et racerløb, ved at svare rigtigt på gange stykker. Dette var for at garantere elever en pause fra varmen, og samtidig også at muliggøre en repetition af tabellerne. Da jeg ikke kendte elevernes matematikfaglige standpunkt så var der tre fokuser.
1. Lær spillet at kende. At komme i mål er derfor en succes
2. Forbedre din performance. Går det bedre end du gjorde det lige før.
3. Prøv at lave dagens Highscore.
Dette var for at sikre at fokus lå på at slå spillet, og derved ikke prøve at vinde over hinanden.
Resultatet
Eleverne fik en forståelse af hvordan man udregnede forhold ud, og udtalelser som ”jeg løb lidt hurtigere end en skovmus” er noget bedre end at høre ”Ha! Jeg løb hurtigere end dig” Så med løb og spring var det en succes 😊
Da eksempler på udregninger af fart stod beskrevet i arbejdspapirene på forhånd, var det nemmere at gå til for eleverne. Mange følte sig også lidt stolte af at have udregnet noget svært 😊
Da vi kom ind og skulle holde en spille pause, tog eleverne også spillet enormt meget til sig, på trods af at det meget tydeligt bare handlede om at svarer på gangestykker. Dette var også populært.
Konklusion
Eleverne skulle give deres mening til kende i slutningen af dagen. Her var det den fælles holdning at de syns det var sjovt at blande matematik og bevægelse og sejt at kunne spille tabellerne. Flere spurgte om de måtte øve derhjemme, og om vi måtte lave mere af ”dyst med dyrene” næste gang. Sikke en fed måde at bruge en dag på 😊
Hvis I ønsker inspiration eller nogle af materialerne jeg har lavet, til dyst med dyrene eller de andre lege så kan I skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com, på facebook eller se med på instragram på ”gamebasedad”. Sammen kan vi nemlig lave de gode ideer.
Håber I har det godt
Vi skrives
Henrik