Praktikeren

Blog

Ninja Warrior og Stratego. Kan det skabe sammenhold og et bedre klasserum?

Spilbaseret læring vs. Gamification vol. 3

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

4. klasses mindset

4. klasserne jeg har i idræt for tiden, er en gruppe der virker til at have en stor forskellighed iblandt sig. Der virker til at være alle slags typer, og de virker (mange af dem i hvert fald) til at kunne snakke sammen. Samtidig fornemmer man at klasserne (ligesom mange andre klasser) kunne have gavn af fælleslege.

I undervisningen nu

Derfor kom jeg til at tænke på en leg, jeg havde brugt før med stor succes, nemlig udendørs stratego.

Legen fungerer på samme måde som med brætspillet, her trækker deltagerne bare et kort i stedet for at have brikker. Hvis man dør, mister man sit kort til modstanderen, og skal tilbage til ”basen” for at få et nyt.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Fokuspunkterne for eleverne handler om følgende:

Hvordan snakker vi sammen på vores hold?

Hvordan bruger vi vores kropssprog når vi møder hinanden?

Hvordan samarbejder vi imod at vinde runden?

Dette har indtil videre givet nogle gode diskussioner om, hvordan man er sammen som klasse/hold, og Ræssonementskompetencen bliver styrket godt. Samtidig vil de også gerne lege videre med i deres frikvarterer, så jeg ser det som en win win. Dette ville være nogle klare værdier, som man ville kunne tage videre i samarbejdet i matematikken. 

I undervisningen i fremtiden

I fremtiden kunne det være sjovt at bruge samarbejdstanken, kombineret med redskabsgymnastik, og lave en udgave af tv-konceptet Ninja Warrior. Eleverne ville blive stillet en udfordring over tre uger, som gik på følgende. "Gennemfør banen på hurtigst mulig tid med dit hold."

Fokus ville derfor ligge på at gøre det bedste man selv kunne, og ikke nødvendigvis på hvem der var de bedste. I løbet af praksisøvelserne ville det være vigtigt for mig, at heppe på eleverne der prøver, uanset hvem det er, dette vil smitte af på klassen.

Så skulle den ekstra idrætstime bruges til at snakke strategi, og hvordan forhindringerne forceres bedst. De normale lektioner kunne bruges på, at prøve det af i praksis, og til sidst i forløbet kunne man se om man havde forbedret sig. Forhindringerne sørger man som underviser for, dækker alle kravene i redskabsgymnastik i de fælles mål.

Hvis man selv vil prøve noget lignende eller vil inspireres, kan man bare skrive på Henriktho86@hotmail.com, eller Facebook eller instagram under navnet Gamebasedad.

Vi skrives

Henrik

Powered by Labrador CMS