Praktikeren

Praktikeren

Blog

Spilbaseret Læring vs. Gamification Vol 1.

Året skal startes med at sætte fokus på et af de to bedste undervisningsbegreber jeg kender. Gamification

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden sidst

Nu er det vist et godt stykke tid siden at jeg har fået skrevet noget herinde, så jeg tænkte at det nu snart var på tide 😊 Jeg har både haft travlt med at få en 9. klasse til en god eksamen, forberedelser til dette skoleår, og sidst men ikke mindst en familie forøgelse. Så der har været rigeligt at se til.

Jeg kan i dette skoleår godt tænke mig at hjælpe lidt til, i forståelsen af den spilbaserede læring og begrebet gamification. Det vil jeg fordi jeg kan fornemme, at der ikke er nok praksisviden omkring dette. Samtidig vil jeg gerne vise, hvad jeg selv beslutter at bruge som undervisningsværktøjer i mine matematik, og idræts klasser i år, som består af en 1. og en 7. klasse.

I denne udgave vil der primært være fokus på Gamification.

Gamification

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Gamification består for mig i at gøre en undervisningspligtig læring, til en aktiv undersøgende og opmærksom interesse for eleverne. Typisk indeholder det en kort målsætning, hvor man kan komme et ”level up”, eller en anden faglig belønning. Dette bruger jeg tit i det gentagende arbejde, som jeg mener eleverne har brug for, for at få en god stærk færdighedsbase. Da eleverne tit er mere motiverede og mere energiske pga. den anderledes ramme, vil de typisk nå mere end hvis det var i den basale undervisning, og samtidig føle det har været som en leg.

Gamification med plus i 1. klasse

I min 1. klasse har jeg fra start lagt et fokus der hedder:

1. Vi skal kunne tælle til minimum 30

2. Vi skal udregne plusstykker vha. taltavler som hjælpemiddel.

Eleverne i min 1. klasse spiller derfor spillet regneræs.

Indenfor er regneræs et spil hvor man skal bruge en taltavle, en terning og en centikube. Her har erfaringerne fra indskolingen fortalt os på vores skole, at tallene i tavlen skal være opadgående for at styrke opfattelsen af hvordan vi går op i værdierne jo større tallene bliver. Når eleven slår med terningen, skal centikuben flyttes det tilsvarende på taltavlen. Tallet man er landet på, skal noteres på et linjeret papir eller ternet papir. Linjerne er til for at øve eleverne i at holde deres tal på sammen linje (lidt tidligt ordensnørderi 😊)

Næste gang der slås med terningen, skal værdien lægges til det man har i forvejen, og man skal lægge værdierne sammen. Først rykker man terningen videre op af taltavlen, og efterfølgende skriver man regnestykket op med det resultat man er landet på. Summen af regnestykket skrives ned i næste linje, og derefter skrives fortsat ned af siden. Start målet er at nå til 100 til sidst.

Muligheden for level up

Når de hurtige elever er nået til 100 er der to ting jeg har valgt at gøre. Det ene er at de skal prøve at regne videre op fra 100, det andet er at de skal prøve at starte igen men med en terning der har mere end seks sider. Samtidig kan man give de stærkeste en terning, og starte dem på 100, og bede dem om at gå nedad, for derved at begynde at gå i gang med forståelsen af minus.

Udenfor

Regneræset udenfor er inddelt i fire verdener. Fire verdener er valgt, fordi det mindsker ventetiden ved verdenen de er ved.

1. Hinkerude med 3 tabellen.

2. Hinkerude med 4 tabellen.

3. Hinkerude med 5 tabellen.

Eleverne skal hinke tabellerne og sige tallene højt når de lander på dem. Dette kan udvikles ved at udfordre bla. balancen med at hoppe baglæns, eller anderledes måder at hoppe på.

4. En stor tallinje fra 0 - 50

Her er man sammen to og to. Den ene har en terning, den anden står på 0 ved tallinjen. Det terningen viser, er det makkeren skal hoppe frem på tallinjen.

Grunden til at jeg valgte hinkeruder og tabellerne er, at vi har snakket om det smarte i at tælle i grupper, og vi forventer at lave motorisk kørekort med eleverne senere på skoleåret.

Hvis i også vil prøve netop kørekortet er linket her:

https://kfumid.dk/motorikken/

Det foreløbige resultat

Jeg oplever elever der skynder sig ind fra pausen, og gerne vil høre hvad vi nu skal lave i dag. Jeg oplever en entusiasme uanset fagligt niveau om at gøre sit bedste omkring optælling, plus og bevægelse. Her virker det fagfaglige og legen, til at smelte sammen i et godt undervisningsflow.

Hvis i har spørgsmål, brug for sparring omkring nogle forløb, eller har kommentarer kan i altid skrive på Henriktho86@hotmail.com, da jeg gerne enten vil give en hjælpende hånd, eller have muligheden for selv at blive inspireret.

Vi skrives ved

Henrik

Powered by Labrador CMS