Praktikeren

Blog

Tetris i undervisningen

Spillet om forståelsen af sammensætningen af geometriske figurer, eksisterer stadig i bedste velgående. Så hvorfor ikke bruge det?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Årsagen

Årsagen til at jeg har valgt at bruge det, var at jeg spillede det meget som videospil da jeg var barn. Det var en god lille pause man kunne tage sig, og man følte man fik hjernen i gang. Da jeg begyndte uddannelsen som underviser, indså jeg bla. i mine praktikophold at der ikke var den store mængde øvelser/lege til det geometriske hos de små elever.

Fokus på det analoge

Jeg kan forstå på mange af mine elever og på forældrene dertil, at det i denne omskiftelige tilværelse, kan det være svært at fastholde sig i begivenheder i længere tid af gangen. Her har det analoge Tetris, hjulpet på at eleverne har kunnet være vedholdene i deres arbejde, i op til 30-40 minutter af gangen (det skal siges at være 1. klasses elever, hvilket gør det mere imponerende J)

Den sunde konkurrence har der været da vi, hver gang de har prøvet at løse deres puslespil, har snakket om ”tak for kampen” mentaliteten, og glæden ved at vinde over et spil i stedet for at fokusere på at vinde over hinanden.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Det faglige udbytte og differentieringen dertil

Vi startede forløbet op, med at snakke om figurerne i hverdagen. Vi var derfor ude og se på figurer på deres legeplads. De oplevede at der var mange figurer, og fandt det sjovt at begynde at tegne dem med redskaber som lineal, passer, og medbragte vinkelmålere.

Efterfølgende begyndte vi med at prøve at se, hvilke flader vi kunne dække ved hjælp af de klassiske spillebrikker fra tetris. Midt i denne oplevelse, begyndte vi at tale om omkredsen og arealet af figurerne.

Så begyndte eleverne at lave deres egne plader, med deres egne figurer. Her blev der tegnet firkanter, femkanter, trekanter og sekskanter. Dette var både hyggeligt for de stille og introverte, og svært at samle for de fagligt stærke.

Disse plader og brikker blev også brugt til holdstafetter, hvor målet var at hente brikkerne der lå langt væk og samle så meget af fladen, der kunne lade sig gøre. Målet var ikke nødvendigvis at fuldføre, men gøre det så godt man kunne.

Til sidst havde jeg selv lavet tetris brikker klar, som skulle fordeles på en større plade. Nu var de klar til spillet, som for de stærke blev på tid, for mellemgruppen handlede om at dække så meget som muligt, og for de svage handlede om at lave samlede figurer.

Som hjemmearbejde havde jeg anbefalet den gratis app ”Blockuduko”, som understøttede det ganske godt.

Jeg har i dette forløb endt med elever der over hele linjen, har været glade og motiveret til at arbejde deres bedste med Geometriske figurer.

Hvis i selv ønsker inspiration til noget lignende, kan i bare skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com

Vi skrives